Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilka källor godkänner DiSBYT? Stavning av källorna?

  1. #1

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245

    Vilka källor godkänner DiSBYT? Stavning av källorna?

    Jag läste i någon tråd på forumet att förutom de standardiserade stavningarna av källor från AD, Genline/Ancestry, SVAR så kan DiSBYT godkänna andra källor, t.ex. "Sveriges Befolkning"-skivorna och Sveriges Dödbok-CD:n. Stämmer detta?

    Finns det några fler källor som godkänns (och därmed kan ge fyra stjärnor)?

    Det finns ju tjänster, som t.ex. Ancestry, som har Sveriges Dödbok inmatad i en databas hos sig, men då anges väl källan av Ancestry som "Birth from Swedish Death Index" - kommer det att godtas, eller ska man göra "replace" på texten till "CD Sveriges Dödbok"?

    DiSBYT kan ju inte hantera alla möjliga varianter på stavningar av källor - en lista med ett godkänt stavningsformat per källa borde finnas som en instruktion till DiSBYT-inlämnande.

  2. #2

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Det borde väl finnas en lista över vad som godkänns, det är ju ett program som gör ratingen med 1-4 stjärnor...?

  3. #3

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Är det sportlovet som gör att det inte kommer något som helst svar? det är ju bara en del av Sverige som har sportlov nu...?

  4. #4

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    1234?

  5. #5
    Hej Tommy! Det är lite svårt att svar på din fråga eftersom du inte lämnar källhänvisning

    "Jag läste i någon tråd på forumet att förutom de standardiserade stavningarna av källor från AD, Genline/Ancestry, SVAR så kan DiSBYT godkänna andra källor, t.ex. "Sveriges Befolkning"-skivorna och Sveriges Dödbok-CD:n. Stämmer detta?"

    Svaret på den frågan är att Disbyt godkänner alla källor - och även frånvaron av källor.

    Men sedan skriver du:
    Finns det några fler källor som godkänns (och därmed kan ge fyra stjärnor)?
    - vilket gör att jag kanske tror att du med "godkänns" redan från början menar att posten anges med fyra stjärnor i Disbytdatabasen på Internet.

    Men systemet med stjärnor har inte alls att göra med att Disbyt (eller programmet som kör Disbyt-utdraget) godkänner den ena källan mer än den andra - utan det handlar dels om hur detaljerat ditt datum i posten är angivet (årtal eller år-månad-dag?), respektive hur du skriver din källa - och eftersom stjärnsystemet (här http://disbyt.dis.se/disbyt.shtml) i nivå tre och fyra handlar om volymbeteckning och sida, så kan det normalt bara vara kyrkböckerna - men oavsett vilken internetleverantör eller teknik (mikrokort eller rent av den riktiga pappersboken) du använder för att läsa kyrkböckerna [kommentar: jag åberopar muntlig information från Olof C en gång (har inte datum och sammanhang här) att det är de vanliga kyrkboksvolymbeteckningarna man programmerat för när systemet infördes)].

    - Endast årtal finns (min kommentar: ibland har man bara ett årtal, t.ex. från Sveriges befolkning 1880-1890-1900, eller från husförhörslängden eller från att det inte står mer exakt någonstans och man inte kunnat hitta födelsenotisen - och ibland helt enkelt för att den källa man har är andras Disbyt-uppgifter direkt ur databasen)

    * Datum finns (min kommentar: men man har inte skrivit någon källa i sitt program)

    ** Källangivelse finns (min kommentar: det står alltså något om varifrån uppgiften kommer)

    *** Källangivelse med volymsbeteckning finns (min kommentar: det är bland många forskare som börjat släktforska före 2000-talet (grovt generaliserat) kutym att bara skriva källan som f/v/d utan att ange volymen, och då betyder det att den finns i den volym där det är förväntat att finna den med tanke på övriga uppgifter i notisen)

    **** Källangivelse med volymsbeteckning och sida finns

    Eftersom jag själv inte anger sidan utan enbart volymbeteckningen i mina källhänvisningar får jag alltså inte 4 stjärnor, och mina Sveriges dödbok-källor får 2 stjärnor.

    Men hur någon skriver en källa i sitt program och hur många stjärnor den får, talar inte om kvaliteten på uppgiften i sig.

    Olof Cronberg skrev i Anbytarforum den 1 juli 2011
    (här Anbytarforum » Datorprogram och teknik » Datorprogram (för släktforskning) » Disbyt » Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2011
    http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/d...63#POST1100763) (- tillägg: länken verkar inte fungera, men gå till diskussionen jag nämner så hittar ni det, sist på den sidan)

    "DISBYT är en andrahandskälla. Föreningen DIS kan inte garantera att uppgifterna - vare sig släktrelationerna eller släktnotiserna - är korrekta. Vi rekommenderar att alla uppgifter som hämtas från DISBYT kollas mot uppgiftslämnaren eller mot originalkällor."

    Med släktnotiser menas uppgifterna om född, gift och död. Med släktrelationer menas just att vi inte kan garantera att kopplingen mellan föräldrar och barn är korrekt. Inte heller att identifikationen att den person som är gift och får barn är identisk med en person med samma namn som är född i församlingen 20 år tidigare.

    I det sammanhanget tycker jag att det är intressant att det inte finns någon praxis för hur man registrera sina källor för släktrelationen. Källregistreringen är som ovan påpekat kopplat till en händelse som född, gift, död, men hur registrerar man sina belägg för släktrelationen? Här finns ett område där vi kan förbättra dokumentationen av släktforskningen oavsett om vi kör digitalt eller inte.

    3. Som jag ser det ger stjärnorna i Disbyt vink om hur väldokumenterade uppgifterna är. Om det står ett - så har släktforskaren ifråga bara lagt in ett årtal. Står två eller flera stjärnor har släktforskaren lagt in någon typ av källa. Om jag ska kontakta någon för att verifiera uppgifter, skulle jag först kontakta en släktforskare som verkar ha registrerat källor för sina uppgifter.

    Jag tar gärna emot idéer hur man kan göra detta bättre.
    /Olof C



    Var mitt svar till någon hjälp?
    Hälsningar,
    Eva Dahlberg (vice ordförande DIS)
    Senast redigerat av Eva Dahlberg den 2013-03-06 klockan 20:34.

  6. #6

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Ja, svaret var mycket bättre (formulerat) än frågan... :-)

    Min tanke var precis som Olof skriver under punkt 3 - ju fler stjärnor, desto mer väldokumenterade är uppgifterna. Liksom t.ex. en certifiering av ett företag för ISO2000 eller liknande egentligen inte visar hur bra företaget arbetat, utan enbart hur bra dokumenterat arbetet är, så visar "certifieringen" med stjärnor inget om ifall uppgifterna är korrekta. Men - ju fler stjärnor en uppgift har, desto lättare är det att kontrollera om uppgifterna är korrekta. Det känns kanske inte så stor idé att maila den som lagt in uppgifter som har ett minustecken eller en stjärna och efterfråga mer detaljer - det finns kanske inte mer data att få.

    På samma sätt blir ju DiSBYT en kontroll för mig själv - tror jag att jag matat in uppgifterna helt korrekt, inklusive källuppgifterna, men bara får en stjärna så är det (om DiSBYTs importfunktion fungerar korrekt) en indikation på att jag gör något fel. Det är viktigt om man som jag funderar på att byta program för släktforskningen, då vill jag att också källangivelserna ska kunna komma över korrekt.

    Med "godkänd" tänkte jag mig allt från 2 till 4 stjärnor, men jag skrev ju inte min fråga så bra... Det är ju mest "2-stjärnorsnivån" som det finns tveksamhet om för min del, vad godtas för att få den?

    Sedan - är det inte så att plats också spelar roll? Kan man få ens en stjärna för ett komplett datum om man inte har socken + län/landskap?

    Tack för svaret!

  7. #7
    eller - ungefär som det heter att man kan certifieras för att ha gjort en flytväst i betong eftersom man gjort helt enligt beskrivningen, men den fungerar inte så bra just som flytväst

    Nej, jag tycker du tar för stor hänsyn till vad stjärnorna anger, även som tolkning på om du gjort rätt ... i den diskussion jag anger ovan diskuterades en del just åt det håller som du anger, men det är enligt min mening att fästa alltför stor tilltro till vad flera stjärnor anger (relationen kan vara åt fanders än då, den med en stjärna eller ett streck kan ha mest rätt i relationen trots det).

    För två stjärnor godtas allt från "moster Agdas uppgift" - som ju är din källa om du fått uppgiften därifrån och inte har sett den någon annanstans, eller Per Perssons forskning, Disbyt medlem XX - till en avancerad hänvisning enligt främsta modell (Evidence explained, som räknas till den främsta i USA, https://www.evidenceexplained.com/) om den saknar uppgift om volymsbeteckning och sida på ett sätt som är lätt uttolkat för Disbyt-systemet som byggdes för några år sedan.

    "Sedan - är det inte så att plats också spelar roll? Kan man få ens en stjärna för ett komplett datum om man inte har socken + län/landskap?"
    - normalt hamnar inte de uppgifterna överhuvudtaget i Disbyt, det krävs en uppgift om både årtal för en händelse och en socken för händelsen för att hamna där - ett föräldrapar kan dock komma med utan egna uppgifter, som "bonus" eftersom de kan kopplas till år och socken för sitt barns födelse.

    Men har du skickat in något till Disbyt från ditt nuvarande program och sett vad som genereras då? Du kan ju göra en gedcom från alla program! Och en begränsad om du inte vill ta med hela ditt material.

    hälsningar,
    Eva

    (en petitess: inte DiSBYT - antingen helt versaler DISBYT eller Disbyt)

  8. #8
    tillägg - det är ju så att det inte finns en svensk vedertagen standard för hur källhänvisningar ska utformas, varken för oss släktforskare eller för Disbyt-programmet, därför kan man inte heller säga att det ska finnas en sådan inlagd i dagens Disbyt-program. I styrelsen ville vi när stjärnorna infördes försöka hitta ett sätt att i alla fall notera att det kan finnas skillnader i underlaget som läggs in, men vi vet att det inte blev optimalt, och vi vet att det tolkas på helt olika sätt an vad det avser visa.

  9. #9

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Jo, jag har skickat in en GEDCOM från nuvarande program och en hel del blev fel. Det mesta kan skyllas på Ancestry/Family Tree Makers export, men en del verkar DiSBYT ha häxat fill. Hur t.ex. "Torhamn, Attanäs, Blekinge län" kan bli "Särbrå, Västernorrlands län" är lite svårt att förstå... :-)

    Jag funderar på att byta från FTM till DiSGEN - men då måste jag först göra ett skript/program som gör att DiSGEN kan importera det FTM exporterar.

  10. #10
    Bland utredningarna kring ett eventuellt införande av RGD - Rikstäckande Genealogisk Databas arbetar vi även med tre (fristående) delprojekt; Orter, Namnhantering och Källor. Ännu har vi inte tagit upp frågan om källor mera detaljerat men det kan inte uteslutas att vi försöker finna någon form av normering hur källor skall anges (oberoende om RGD införes eller ej).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •