Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dela en flock?

  1. #1

    Rolf Nilsson
    Medlemsnr
    35975
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    2

    Dela en flock?

    Hej!
    Jag har gjort så som troligen många med mig har gjort, jag har matat in alla mina anor i en gemensam flock.
    Nu har jag en kusin på mammas sida, som gärna vill ta del av mitt arbete. Detta har jag inget emot, men däremot är mina anor på pappas sida ointressanta för min kusin.
    Mitt mål är att skapa och flytta över anor till 4 flockar med farmor, farfar, mormor och morfar i var sin flock med resp. anor. Då skulle min kusin kunna få efterfrågad info på fil.

    Är det någon, som har gjort något liknande elle tror sig veta hur det går till? Läser jag manualen eller hjälpfilen blir jag villrådig och känner mig vara ute på djupt vatten.
    Jag använder DISgen 8.2d

    Hälsningar
    Rolf N

  2. #2

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Hej.
    Personligen har jag aldrig sett någon nytta med att dela upp släkten i flockar medan andra tycker att det är utomordentligt bra. Av annan kommunikation här i forumet har jag förstått att begreppet sannolikt kommer att tas bort och att man kommer att hänvisas till "flaggor" för att få en liknande funktion.

    Men du kan enkelt dela upp din forskning genom att göra en söklista på en person och sedan utökar du listan på det sätt som passar för att få en fil att skicka till din kusin. Så skulle jag göra.
    /Rolf
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  3. #3

    Carlos Fredrikson
    Medlemsnr
    49088
    Inlägg
    88
    Jag har samma behov att dela upp databasen, (pga en kusin och att även en person i min släkt inte vill att jag delar ut eller visar han släkt, även om jag förstår inte hans ståndpunkt så respekterar jag hans vilja). Eftersom behovet uppkom när databasen var stor och jag kan inte sätta flaggor på flera personer samtidigt (tex alla i en söklista) så valde jag att använda flockar.

    Rolf N: Jag gjorde detta en gång i tiden och få se om jag kommer ihåg rätt! Tag nedanstående beskrivning som en principiell lösgning. Kom ihåg att om respektive anor du vill dela isär skulle råka ha gemensamma kopplingar/anor så fungerar inte att dela dessa i flockar. Då är att märka resp. ana med en flagga en bättre alternativ.

    Det är inte "enkelt" att göra detta: skapa en söklista med en vald person (crtl+2) sen i söklistan höger klicka på personen och välja "utöka söklista". Nu är "problemet" att om man väljer "Alla anor" så kommer enbart anor med och inte ev anors syskon och andra grenar. Duger det så så är det "enkelt".
    Det jag gjorde var att koppla loss den valda ff / fm / mf / mm från dess föräldrar, gjorde en Söklista med en av föräldrarna och utökade med "Alla som på något sätt är släkt". Kopplade tillbaka den person till sina föräldrar, adderade den personen till söklistan och flyttade söklistan till en ny flock.

    Lycka till!

  4. #4

    Rolf Nilsson
    Medlemsnr
    35975
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    2
    Hej Rolf och Carlos!
    Tack så mycket för info!
    Det verkar som om vägen till Nirvana går via söklistor. Man får väl samla sig, ta ett par backup'er och sedan gräva ner sig i detta. Det låter så enkelt när ni beskriver tillvägagångsättet och det kanske det är.
    I vilket fall ska jag meddela hur det gick och hur jag gjorde.

    Ha det gott!
    Rolf N

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Forskjellige flokker er en flott måte å skille på arbeide med egen slekt og f.eks. slektsbok hvor man samarbeider med andre, og hvor egen slekt inngår.
    Da kan man opprette nye flokker for hver samarbeidspartner og lese inn deres Gedcom-filer der og så skjøte sammen de forskjellige flokker på de steder de overlapper.

    (Dog har man et problem med dublett-identifisering og samfletting når noen oppdaterer sine registreringer, et problem som bør forsøkes løst i fremtidig versjon av Disgen)

    Selv benytter jeg meg av dette i det såkalte Herstad-prosjektet hvor jeg har ca. 50 slike flokker med ulike grener av en stor slekt hvor vi har registrert sammen en slektsbok fra 1960.
    (Problemet for tiden er å få tid til å fjerne ca. 10000 dubletter etter en innlesing av et bidrag som inneholdt mer enn planlagt)
    Senast redigerat av AlfChr den 2013-03-07 klockan 10:59.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Rolf,
    Som din namne skriver är det olika åsikter om flockar, jag tycker att det är en bra funktion. Jag har mina anor i en flock, då ser jag i Översiktsbilden några generationer bort vilken av barnen som är min ana nämnligen den som ligger i min flock.
    Nu till din delning. Koppla isär farfar och farmor, skapa sedan en antavla på farfar, högerklicka i antavlan och skapa en söklista, högerklicka i söklistan och utöka den men barn partner o.s.v eventuellt med alla som är släkt men det går inte om Du har anförluster för då kommer dom med, skulle Du får med någon person felaktigt kan Du ta bort den ur söklistan. Flytta sedan de här personerna till en egen flock. Gör sedan om det på farmor och de övriga anorna. När Du kör farmors del så ser Du óm någon person från farfars flock kommer med. När Du är färdig så koppla ihop farfar och farmor igen.

  7. #7

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Att "hitta anor" kan man lösa på ett enkelt och effektivt sätt, utan flockar.
    I inställningar för trädet anger man vem som är bas för trädet, oftast man själv. Så har väl de flesta program.
    Sedan kan alla anor visas med en något annan färgton (kan också vara en instälning för trädet om man vill göra så).

    Alltså inget som finns i Disgen (vad jag vet, jag har inte bytt till programmet ännu).

  8. #8
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hvis man hele tiden jobber med anetavler og etterslektstavler for tusenvis av personer går man fort surr i fargevalget
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •