Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Stamtavla med ingifta

  1. #1

    Stamtavla med ingifta

    Jag vill göra en stamtavla i 5 generationer med ingifta.
    Har försökt i programmet men får inte fram de ingifta. Har letat på FAQ o Forum men hittar inga råd?
    Är det möjligt och i så fall hur gör jag?
    Och om disgen inte klarar det vart vänder jag mig utan att riskera att ha hela släkten valsande runt på intenet?
    Anders Nyman
    Stockholm

  2. #2

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Anders, Vilken typ av stamtavla vill Du skriva?
    Får Du inte med frun till personerna i stamtavlan?

  3. #3
    Hej Karl Edvard!
    Helst skulle jag vilja ha med alla ingifta, andrafruar -män, andrakullsbarn och särkullsbarn, alltså allt tänkbart.
    Men hittills har jag inte ens lyckats få med stamfaderns maka/make, än mindre svärsöner, -döttrar.
    Tack vare hjälp från en annan person som svarade på mitt nödrop tidigare - per privatmejl - har jag valt att använda FTM från Ancestry som jag har sen tidigare.
    Men om du kan hjälpa mig till en fullare stamtavla med Dis så blir jag glad att slippa köra med dubbel "bokföring"
    Hälsningar
    Anders Nyman

  4. #4
    Hej igen
    Glömde svara på din direkta fråga
    Jag vill göra en grafisk stamtavla med 5-6 generationer
    Anders

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Har du nåt bra exempel på hur man grafiskt representerar ingiftas tidigare relationer och barn i alla dessa relationer (som inte direkt har med stampersonen att göra) så att man får det översiktlig och läsbart?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6
    Jag har faktiskti inte ägnat det en tanke utan helt frankt hoppats på de färdiga upplägg som erbjuds i programmen.
    Men om min andra fru ställs vid sidan om min första fru så kan deras respektive barn placeras i rad därunder, kanske. Jag har en preliminär utskrift från FTM där jag tycker det skulle fungera, men jag har inte provat ens med sax och klister. Det brer förstås ut sig på bredden speciellt om en generation är många barn och flera har fler kullar och särkullar...
    Och i FTM kommer de inte med, det har jag provat.

  7. #7

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Anders, Har Du testat att skriva ut en Släktmatrikel? Där får man fram släkten typ stamtavla från varje person i önskat antal generationer men med utgångspunkt från en antavla.

  8. #8
    Men ger det en grafisk stamtavla där jag kan lägga in bilder?
    Anders

  9. #9

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Släktmatrikeln utgår från en antavla och kan skrivas som text eller träd form. Om Du utgår från dig själv så får Du far o mor farfar farmor faster farbror barbarn kusiner syslingar o.s.v Bäst att Du provar själv och ser vad Du kan göra, Du kan välja text, bild, porträtt o.s.v för de olika nivåerna.

  10. #10
    Jag ska prova med det. Tack för tipset!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •