Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Frösthult 1886 div bilagor

  1. #1

    Frösthult 1886 div bilagor

    Hej!

    Det är så att jag har en släkting som är född 1886 i Frösthult, Uppsala Län.

    I födelseboken står det följande:
    "Modren låtit anteckna barnet oäkting sitt barn"

    Frösthult C:6 (1884-1895) Bild 13 (AID: v124417.b13, NAD: SE/ULA/10287).

    Jag har hört talas om att det finns div. tilläggsböcker till både HFL och födelse- och dopboken.

    Och det finns det även för Frösthult: Bilagor till födelse- och dopböckerna t o m 1967
    Den börjar någonstans på 1700-talet fram till 1900.

    Och nu till min fråga:

    Hur ska jag kunna ta del av denna boken? Det är så att jag bor i Skåne så avståndet är lite väl långt för att åka upp och kolla i boken.

    Finns där möjlighet att beställa just denna delen där förhoppningsvis fadern står antecknad eller man måste beställa allt?

    Hälsningar
    Andy

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Bilagorna till födelseböckerna för de första åren ingår i volym HI:1 (1855-1911) (Bilagor till husförhörslängderna och församlingsböckerna t o m 1967). Enligt NAD innehåller denna volym "Spridda år. Innehåller även bilagor till flyttningslängderna 1795-1875, spridda år, till födelse- och dopböckerna 1873-1900, spridda år, och till död- och begravningsböckerna 1877-1900, spridda år." De ser dock inte ut att ha reproducerats. Bilagorna har nog generellt bevarats i ganska liten utsträckning, men har du stor tur kan din släkting finnas nämnd. Du kan beställa kopior från Riksarkivet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •