Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Radera dubbletter

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Anne Carlsson
    Medlemsnr
    46164
    Inlägg
    1

    Radera dubbletter

    Hej jag är ny medlem och har problem med att radera dubbletter. Hur gör jag? Jag har tidigare haft min släkt 3.4 som jag gjort till en GED-comfil. Har fått in namnen men de finns på översiktsbild 2. Hur får jag in dessa i mor o far. Tack på förhand.
    Nybörjare

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Låter som att det är bäst att ringa en fadder, tror det är enklare att beskriva per telefon än här på forumet.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3

    Stig Johansson
    Medlemsnr
    07531
    Inlägg
    17
    Jag har en dublett som jag inte får bort. det gäller två bröde¨r med samma namn men skilda födelsedata-orter. Hur göra för att få bort detta?

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Även i detta fall är det talade ordet överlägset det skrivna. Så ring en fadder så får du hjälp.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5
    Hej på er!

    Jag undrar varför vi ska ha ett forum om vi bara får till svar att vi ska ringa folk istället? Hela idén med forum på internet går ju om intet då!
    Jag skulle också vilja veta hur man blir av med dubletter! Om ni skriver ut svaret i forumet så behöver inte hundratals personer världen över sitta och ringa hundratals samtal, eller är ni sponsrade av Telia?

    /Lena.

  6. #6

    Stig Johansson
    Medlemsnr
    07531
    Inlägg
    17
    Håller fullständigt med dig Lena. Vi kan ju läsa!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av tredjejuni Visa inlägg
    {....] Jag skulle också vilja veta hur man blir av med dubletter! [....]
    /Lena.
    Hej Lena! Det kan ju finnas en rad olika sätt man har fått till dubbletter i sitt program, och förklaringen kan då bli lite olika beroende på det enskilda fallet. I artikelserien "Lär dig mer om Disgen", så finns i Diskulogen nr 90 (september 2010) en artikel om dubbletter, den tar även upp funktionen som jag skriver om till Stig "Sök efter dubbletter". Den artikeln är nr 37 i serien.

    För att undvika att skapa riktiga dubbletter ska man koppla ihop personer istället för att skriva in dem två eller flera gånger (oavsiktligt eller avsiktligt). Två syskon med samma namn men olika födelsedatum är en "falsk positiv" i dubblettsökningen, dvs. en falsk dubblett. Det är ju inte samma person utan bara två eprsoner med delvis samma uppgifter vilket gör att de flaggas upp som möjliga dubbletter.

    Artikeln om dubbletter (nr 37) hänvisar även till mer ingående artiklar om sökningar och koppling i artikel nr 11 (Diskulogen nr 71) och 18-20 (Diskulogen nr 77-79). Även om de skrevs för Disgen-versionerna 8.0 och 8.1 så gäller de fortfarande.

    Samtliga artiklar finns på webbplatsen, här
    http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen/...ikelserie.html
    i pdf-format. Du behöver logga in med dina medlemsuppgifter för den senaste artikeln (eftersom de fyra senaste numrena av tidningen är lösenordsskyddade, äldre nummer är fria).

    Vill du som blivit medlem på senare år även läsa andra artiklar i äldre Diskulogen så finns de på denna adress
    http://www.dis.se/sv/publikationer/d...te-numren.html

    Lena och Stig! Om inte mina svar eller artiklarna hjälpte er med era respektive problem, så kan ni antingen återkomma här med en tydligare förklaring av problemet så försöker vi hjälpa till, en del av faddrarna svarar ju också här.

    Men om inte en tydligare bild av problemet kan beskrivas i ett inlägg, så kan det ju ibland vara lättare att prata med någon IRL - i riktiga livet eller på mejl som kan ställa motfrågor eller kanske rent av få en skärmdump av problemet/skärmbilden. En del faddrar erbjuder sig att åka hem till den som behöver hjälp om man inte lyckas lösa det på mejl eller telefon, andra erbjuder möjligheten att via Teamviewer ha en online-support.

    Hälsningar,
    Eva

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •