Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saknad datamapp

  1. #1

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57

    Saknad datamapp

    Hej.
    Jag har nu två gånger drabbats av att när jag öppnar programmet kommer det upp en ruta som säger att jag inte har någon datamapp. Jag har använt programmet i flera år och skapat datamappen så som programmet vill. Vad har hänt?

    Som tur var hade jag en säkerhetskopia. Tyvärr hade den sista säkerhetskopieringen inte lyckats. Något meddelande om det fick jag inte när jag tog säkerhetskopian.



    Jag har Windows 8 och Disgen 8.2d.

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Det är möjligen inte så att den gamla datamappen finns kvar, men disgen inte hittar den?
    Vet du var den finns, så att du kan bläddra dig dit i arkivmenyn-byt datamapp?

  3. #3

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Ja jag vet var den finns, men varför påstår Disgen att det inte finns någon. Programfel eller? Jag ska ju inte behöva byta mapp bara för att programmet fått fnatt.

  4. #4
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Men kan du då byta till denna och det fungerar denna gång?
    Frågan ställd av anledning att en annan användare med Win8 har samma problem.

  5. #5

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Eftersom jag återläste säkerhetskopian kan jag inte kolla om det fungerar förrän jag får samma meddelande -att det inte finns någon datamapp- igen.

  6. #6

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Disgen anväder Registry i windows för att hitta datamappen. Om det blivit fel i registry skulle det få till resultat att Disgen inte hittar din datamapp. Det är också så att det är den datamapp du senast använde från varje Disgeninstallation som sparas. Så om du använder flera installationer eller flera datamapppar och flyttar eller tar bort mappar eller program så kan du få detta meddelande. Om det skulle hända igen (som utvecklare händer det mig ganska ofta) så använd menyfunktionen 'Välj datamapp' (eller om den heter 'Byt/Ändra datamapp, jag har inte Disgen tillgängligt just här) och leta reda på den datamapp som du vill använda. Om datamappen verkligen inte finns så måste du använda säkerhatskopian, annars är de bara att köra, Sen är det ju konstigt om Registry skulle förstöras i din dator, men det är nog inte ett Disgenproblem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •