Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Gatuadresser

  1. #1
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039

    Gatuadresser

    Är lite villrådig hur jag ska göra med ortsangivelser som är gatuadresser. En gatuadress kan ju skrivas som postadressen eller enligt församlingsindelningen. Kanske också någon kombination av de båda. Nedanstående skulle kunna representera samma (fiktiva) plats.
    • Storgatan 45, Ortsholm
    • Vreta by, Knyttinge (U)


    Hur skriver ni gatuadresser, om ni alls använder dem?

  2. #2

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Det beror på var man skriver in adressen. Det finns en särskild Notis för adresser och där skriver jag normal postadress. Vill jag ha in det i ortsrutan utökar jag ortsdatabasen så om jag skulle skriva in dina orter blir Storgatan inlagd som notis medan Vreta by hamnar i ortsrutan i grunduppgifterna.
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Har inte ens reflekterat över att det fanns ett adressfält. Jag har skrivit gatuadresser vid dödsnotiser och boende. De närmaste man kommer är oftast annars bara ett församlingsnamn. Att översätta en gatuadress till någonting motsvarande en by i moderna städer är inte lätt. Har dock lagt en kopia av notisen i Anteckningar. Är inte säker på hur man ska göra om man vill lägga texten som ett källcitat då det kommer ifrån en CD/DVD. Det finns ju inga sidor att hänvisa till ... men det är väl en annan fråga.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •