Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bouppteckningar

  1. #1

    Krister Törnqvist
    Medlemsnr
    12481
    Inlägg
    10

    Bouppteckningar

    Det skulle kanske finnas en notistyp Bouppteckning. I dag använder jag Oforskat för att registrera bouppteckningar, men eftersom bouppteckningen i.a. kommer efter dödsfallet ger "Kontrollera notiser" ett påpekande om detta.

  2. #2

    Gunilla Johansson
    Medlemsnr
    32855
    Inlägg
    4
    Du är inte ensam om att önska detta, jag har ganska många bouppteckningar/arvsskiften som hamnar fel pga att du är tvungen att använda något annat än bouppteckning, jag kör mina under "special" och har hur många fel som helst i kontrollera notiser.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vi har noterat era önskemål.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Vad händer angående bouppteckningar?

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag kan glädja dig med att den finns med i de preliminära planerna för nästnästa betalversion.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Underbart, den notistypen är verkligen efterlängtad!

    Finns det planer för en notis för Tingsärende? En sådan vore också mycket användbar.

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Nej det gör det inte. Om du inte har behov av att behandla dem separat vid utskrift så funkar Special-notisen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Hehe. Ancestry / Family Tree Maker har länge haft event "Probate" - men man får ändå klagomål på att datum är efter dödsdatumet... ;-)

  9. #9

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Jo jag är medveten om Special-notisen, men jag tycker kommentarsfältet är för litet. Jag vill ha plats att sammanfatta tingsärendet och det kan ju bli en del text.
    Kan man inte göra en "notis-generator" analogt med "flagg-generatorn"? Dvs bortsett från de självklara notiserna så får användaren själv definiera vilka notistyper man vill jobba med. Jag inser att komplexiteten blir något högre jämfört med flaggor, men samtidigt skulle man slippa diskussioner om vilka notistyper som skall utvecklas.
    Ett enklare alternativ är att utöka kommentarsfältet i Special-notisen....

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Roger, vi har diskuterat möjligheten att införa egendefinierade notistyper. Men så har vi GEDCOM och andra exporter/importer att beakta, så vi lämnade det spåret för tillfället.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    "För tillfället" låter ju hoppingivande! Förstår problemet med GEDCOM, men hur hanteras Specialnotis vid en GEDCOM-export?
    Att göra kommentarsfältet större på Specialnotisen borde väl vara ganska enkelt, eller? Det skulle ju göra den mycket mer användbar.

  12. #12

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Varför inte använda Antecknings-fältet i Special-notisen? Där kan du skriva av hela bouppteckningen om du vill.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  13. #13

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Jag har fått för mig att Antecknings-fältet inte kommer med vid en HTML-export eller i en Släktbok. Har jag missuppfattat detta så är ju Anteckningar ett alternativ.

  14. #14
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Har inte Disgen framför mig nu, men om man ser på guiderna som finns på DIS hemsida angående Släktbok resp HTML-export ingår Anteckningar klart i den förra och åtminstone som sammanslaget med fotnoter i den senare.

  15. #15

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Du har helt rätt! Det går att välja Anteckningar vid utskrift, vilket säkert kan vara bra även om man bara använder den för minnesanteckningar. Frågan är hur det ser ut vid HTML-export om Anteckningar slås ihop med Fotnot, hur och var placeras texten? Jag får väl göra några experiment.
    Ett utökat Kommentarsfält kunde ju vara en (enkel?) lösning, men då måste man kunna påverka dess placering vid utskrift, går det t ex att lägga Kommentar efter datum, ort och källa?

  16. #16

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Jag gjorde ett snabbt test med en HTML-export och Anteckningar läggs helt enkelt hop med fotnoten, placeringen styrs av fotnoten dvs allt hamnar längst ner på sidan. Använde mall 7, men antar att det inte har någon betydelse. Hursomhelst så är konsekvensen att Anteckningar inte är ett alternativ för att återge ett tingsärende, summering av bouppteckning eller liknande. Tråkigt nog, det hade ju annars varit en möjlig lösning.

  17. #17

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Vid utskrift kommer Anteckngarna tillsammans med notisen, och det är viktigast för mig. Tycker det är viktigt att man kan registrera allt man hittar tillsammans med källan och att det kan skrivas ut. Att skapa HTML--sidor direkt ur Disgen gör jag inte. Exporterar i stället till gedcom som kan laddas upp till siter som skapar hemsidor.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  18. #18

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Varför använder du en extern "HTML-generator"? Får du bättre kontroll på hemsidans lay-out då? Kommer bilder med?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •