Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: MacFamily Tree

  1. #1
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625

    MacFamily Tree

    Jag använder normalt en PC och Disgen till min släktforskning, det tänker jag fortsätta med, så det är ingen i de att försöka få mig att använda en Mac.

    Men jag har även en iPad som jag använder ganska mycket, jag har sökt lite efter ett program eller rättare en app till min iPad, så jag kan ha min forskning med i iPaden.

    Jag har hittat ett som verkar intressant, det heter Mobile Family Tree. Vad jag kan se kan det köra oavhängigt av om jag har MacFamilyTree i den vanliga datorn eller använder ett annat slägtforskninge program.

    Innan jag springer ut i en investering vill jag höra om någon här har erfarenhet av det.

    Reunion är ju inget alternativ då det kräver att jag även har Reunion installerat på en Mac, som jag alltså inte har.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    GedView fungerar utmärkt på IPad. Att överföra gedcom-fil från Disgen till IPad, för att kunna visa ditt släktträd där.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Tack skall du ha för tipset, det är i alla fall billigare än den andra appen.

    Omedelbart verkar den enda nackdelen vara att det uteslutande är på engelska, det andra klarar även svenska, danska och tyska.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4

    Carlos Fredrikson
    Medlemsnr
    49088
    Inlägg
    88
    Själv kör jag 2 varianter:
    Gör en HTLM export och som jag publicerar på en hemsida. Fungerar men bäst från en dator, pga skärmstorlek

    Andra varianten som jag gillar mest nu är att exporterar via GEDCOM fil och tar in det i FTM (Family Tree Maker) som sedan syncas till Ancestry in i en privat släktträd. Nu kan jag eller andra som jag bjuder in se släktträdet på möjliga sätt: appar till telefon, Ipad, dator och även gå in med en vanlig webläsare.
    Just nu finns en begränsad version av FTM som är grattis att ladda ner från Ancestry. Bäst fugerar det med den engelska FTM som man måste köpa isf.

    Tyvärr är Disgen bäst som program så databasen håller jag där och för att hålla FTM/Ancestry uppdaterad gör jag det med en Gedcom export-import en gång i månaden eller vid behov. Använder funktionen att söka på "ändrad datum", göra en söklista och exportera den.

  5. #5
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Ni skall ha tack för tipsen båda två.

    Att ha min forskning på nätet är inget som tilltalar mig, jag har lite dåliga erfarenheter från My Heritage som var mycket aktiva på släktforskar dagarna i Köping.

    Jag diskuterade fram och åter med min fru, och vi kom fram till att även om det kostar lite mer, har vi köpt appen MacFamilyTree. Efter lite support från familjens Mac expert, vår son, lyckades jag få en gedcom fil över. Som vanligt när man importerar gedcom var det lite handpåläggning efter, men inte så mycket.

    Och så är 99% på svenska.

    Jag säger som Carlos: Disgen är det bästa program till själva databasen, så det fortsätter jag med.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •