Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur byta ut karlen?

  1. #1

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94

    Hur byta ut karlen?

    Jag vill byta den felaktige herr X, som har fru samt flera generationer ättlingar och anor i en stor antavla, mot den korrekte herr Y som skall överta X:s fru och ättlingar. Den korrekte herr Y finns nu alldeles ensam i en särskild flock. Den felaktioge herr X och hans anor skulle jag sedan vilja förpassa till en annan flock. Hur gör jag?

  2. #2

    Carlos Fredrikson
    Medlemsnr
    49088
    Inlägg
    88
    Skapa den nya flocken för herr X, Skapa en "obesläktad kvinna" tex XXX i denna flock, och skapa ett gifte (utan att ange partner)
    Välj Redigera/Flytta-Koppla (F12)
    på vänster sidan sökt och hitta herr X, gör fru X till centrumperson.
    Flytta herr X som Partner för nya "kvinna" XXX, radera denna kvinna XXX och koppla loss "Gift" som blir kvar.

    Skapa en söklista med herr X, i söklista högerklicka och välj "Utöka söklistan" och "Alla som på något sätt är släkt".
    Under Verktyg och Flytta personer, flytta denna lista till önskad flock.

    Sen är det bara att flytta herr Y till fru X: gifte.

    Glöm inte att först göra en säkerhetskopia för att kunna återställa om något blir fel. Själv så skapar jag en ny datamap med en kopia, byter datamap och testar där!
    /C

  3. #3

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Tack Carlos!
    Men när jag skall "flytta herr X som partner för den nya kvinnan XXX" måste jag väl ha bildskärmens ena halva att visa Flock 1, där herr X nu finns, och den andra halvan att visa den nya flock där den nya kvinnan XXX finns? Annars kan jag knappast dra over herr X till sitt nya viste. Eller har jag fått detta om bakfoten?

  4. #4

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Nja, jag tror att jag så småningom förstod hur du menade. Men när jag kom till momentet "Under Verktyg och Flytta personer...flock" lyckades jag få herr X i den flock där jag vill ha honom. Dock hittade han inte sin tillfälliga partner XXX. Jag nödgades återställa det hela med säkerhetskopian och är nu tillbaka där jag började.

  5. #5

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Carlos
    Bra tips att skapa en kopia på datamappen. Jag har kunnat öva med kopian utan att riskera att någon fil blir korrupt, tyvärr hittills dock utan framgång.
    Avsikten är att den korrekte herr Y skulle "ta över" den felaktige herr Xs fru och barn. Herr X och hans anor skulle magasineras i särskild flock.
    Trots att jag utökat söklistan endast med herr Xs anor tar han med sig även fru och barn till magasinet. Och inte hittar han den nya kvinnan XXX heller.
    Tacksam för ytterligare råd.

  6. #6

    Carlos Fredrikson
    Medlemsnr
    49088
    Inlägg
    88
    Hej, beklagar men varit borta från PCn. Funderade om jag tänkte fel men har nu provat själv och det ska fungera som jag skrev.
    Man måste göra allt och i den ordning jag skrev och hittar du inte nya XXX så har du inte heller flyttat herr X som ny partner till henne! (Gör ett "sök" efter person "XXX" så ska du hitta henne och hon ska vara gift med herr X!)
    När herr X är flyttad och kopplad till ny fru och gamla frun kommer med när man utökar söklistan med all släkt kan bero på att de har gemensamma anor! Det är verkligen svårt att separera gammal släktträd till olika flockar! Själv använder jag flockar väldigt mycket och har det delat i flera olika grenar, kommer ihåg problem jag hade i början när jag skulle dela upp allt jag hade då.

    Tar principen en gång till:
    Skapa ny kvinna XXX, flytta/koppla herr X så att han är gift med XXX och fru X är ensam med sina barn.
    (inför detta flytten ska fru X vara cetrumperson i ett fönster och fru XXX centrumperson i den andra)
    Skapa en söklista med bara herr X, utöka med all hans släkt, (då ska fru X inte vara med eller så har dom gemensamma anor då blir det ett helt annat problem), flyta personer i listan till önskad flock.

    Ett tips till, ibland har jag gjort ett helt nytt träd (datafil) som man har kontroll över. Dvs i detta fall herr X, fru X, ett barn x0 och ett farfar X och ett morfar X samt ett obesläktad fru XX. Gör proceduren och kontrollera att det blir som du tänkt!

    Lycka till!

  7. #7

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    I en kopia av datamappen har jag nu lyckats byta så att fru X får den korrekte herr Y som make. Han är också den faktiske fadern till deras barn. Den falske herr X och hans anor har förpassats till en särskild flock. Anledningen till detta partnerbyte var mitt misstag förorsakat av att de båda herrarna hade samma för- och efternamn och var födda i samma socken med endast ett par års mellanrum.

    Din första beskrivning var nog ganska bra, men det tog mig denna eftermiddag att få till det. Man lär så länge man...Hur som helst hade alternativet att skriva om berörda anor tagit väsentligt längre tid.

    Jag avser nu kolla om använd datamappskopia är helt OK. I så fall kan jag döpa om den och använda den som original (och radera den gamla eller kalla den för old).

    Heder och tack för din assistans!

  8. #8

    Carlos Fredrikson
    Medlemsnr
    49088
    Inlägg
    88
    Varsågod!
    /C

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •