Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilder

  1. #1

    Robert Mallander
    Medlemsnr
    45705
    Inlägg
    4

    Bilder

    Möjlighet att lägga till bilder på händelser vore trevligt, t.ex på en dödsnotis vill jag kunna lägga in dödsruna från en tidning, på begravning inbjudan till begravning och/eller tackkort, bröllopp (förutom porträttet som finns idag) inbjudan till bröllopet. Även yrken vore trevligt att kunna lägga in en bild på, här skulle allt från en arbetsrelaterad bild till ett skannat anställningsavtal eller lönebesked kunna vara aktuellt.

    Fasta platser (på individnivå) för barn/ung, vuxen och gammal.

    För att kunna få någon styrsel på utskrifterna kanske man skulle kunna gradera eller flaggmarkera bilderna och sedan vid utskriftstillfället kunna välja vilka bilder som ska komma med.

    Att kunna välja att få med en miniatyrbild (här menar jag, för att undvika alla missförstånd, huvudbilden)vid utskrift av en antavla/stamtavla vore också kul.

    Mvh
    Robert

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Noterar ditt förslag och lägger det i högen av ännu inte prioriterade önskemål. Vi gör prioriteringar av smått och stort med oregelbundna mellanrum när det är dags att förbereda en ny version. Jag tror att en översyn av bilder kan bli aktuell och då kan ditt förslag tjäna som inspiration.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Stig Johansson
    Medlemsnr
    07531
    Inlägg
    17
    Eftersom det var just detta ämne jag sökte hoppas jag att det snabbt hamnar i gruppen Priorietrade ämnen.
    MVH
    Stig Johansson

  4. #4

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    Bild i ansedel

    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Noterar ditt förslag och lägger det i högen av ännu inte prioriterade önskemål. Vi gör prioriteringar av smått och stort med oregelbundna mellanrum när det är dags att förbereda en ny version. Jag tror att en översyn av bilder kan bli aktuell och då kan ditt förslag tjäna som inspiration.
    Det som efterfrågas är redan fullt möjligt. Det är bara att trycka CTRL+6 när man jobbar med en specifik person och t.ex. lägga in en bild på personen då han hugger ved. Det har f.ö. varit möjligt åtminstone i 10 år tror jag. Jag har själv t.ex. lagt in bilder på gravstenar i anknytning till döds- och begravningsnotiser.

    Mvh/Sten Magnusson

  5. #5

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Hur gör du då? Jag har saknat denna funktion, men förstår inte hur du lyckas.

    Mvh
    Sören

  6. #6

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Javisst, finns den möjligheten sedan tidigare. Endast ett porträtt, men under NOTISER kan man lägga in så många bilder man önskar. Enda nackdelen med bilder i programmet är att de staplas på höjden. Själv utnyttjar jag möjligheten med bildredigering. Gör fotomontage och lägger in fler bilder i bredd istället (alltså som totalt en bild).
    Senast redigerat av kallstrand den 2012-10-31 klockan 18:54.

  7. #7

    Bengt Kjöllerström
    Medlemsnr
    22162
    Ort
    Lund
    Inlägg
    38
    Ett alternativ är att använda vad jag kallar den moderna släktboken, dvs publicera den på CD eller webb med HTML-export.
    Så här skriver jag i distansutbildningen "Kom igång med Disgen" modul 6 http://www.kj2.se/test/start.htm
    Bengt Kjöllerström visar hur man gör en modern släktbok på Släktforskardagarna 2011. Filmen är tagen av Ulf Frykman.

    Så gör du en släktbok på CD (uppdaterad januari 2012). Tips av Ove Billing

    En*handledning*av Bengt Kjöllerström

    Bengts artikel om modern släktbok i Diskulogen

    Min släktbok finns här.

    Tre filmer av Bengt:

    En*Powerpoint presentation*av den moderna släktboken.

    Video del 1*presentationen och

    Video del 2*som visar de olika stegen i Disgen.

    Du kan se det i funktion om du surfar till www.kj2.se/anor och klickar på min morfar

  8. #8

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av kallstrand Visa inlägg
    Javisst, finns den möjligheten sedan tidigare. Endast ett porträtt, men under NOTISER kan man lägga in så många bilder man önskar. Enda nackdelen med bilder i programmet är att de staplas på höjden. Själv utnyttjar jag möjligheten med bildredigering. Gör fotomontage och lägger in fler bilder i bredd istället (alltså som totalt en bild).
    En sak kanske förenklar det hela och det är att alla bilder man vill lägga in finns i mappen DG-PIC. Sedan kan man ju välja om bilden ska ha originalstorlek eller en storlek man själv väljer, t.ex. 100 mm.

    DSCN2591.jpg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •