Ett förtydligande. När du säger support, måste vi skilja på 1) uppdateringar (d.v.s. rättningar av fel) och 2) den hjälp och support som kan fås av DIS faddrar.
Angående 2): Faddrarna hjälper alltid till med frågor på de 2 (TVÅ) senaste frigivna versionerna av Disgen. Så när Disgen 2014 släppts, så hjälper vi till med frågor och problem kring Disgen 8.2d och Disgen 2014. Vi kan även hjälpa till med även äldre versioner, i den mån kunskaperna finns kvar bland faddrarna. T.ex. händer det ofta att vi får hjälpa till med uppgraderingar av databasen från Disgen 7, eller att flytta när man köpt ny dator.
Angående 1): Det är inget operativsystem som DIS utvecklar, där ofta flera versioner måste underhållas i långa tider. Man kan ju diskutera om vi skall göra programuppdateringar för 2 versioner parallellt. Det kräver ju mer resurser och skulle i så fall säkert påverka priset på produkten. Alla använder Disgen olika och många har inga som helst problem med 8.2d. Av de felanmälningar vi får in så är det väldigt många som är rena önskemål om att programmet skall fungera annorlunda eller att funktioner saknas. I så fall gäller det väl att prioritera utveckling, och inte stanna kvar i gamla versioner. Flera andra gäller ren ovana vid datorer, och där vill vi även göra något framöver i den vidare utvecklingen, och då är det också nya versioner som gäller. Vi har även andra utmaningar som är viktiga, t.ex. mera webbaserade alternativ, och den nya versionen är en förutsättning för det också. Så jag förstår att utveckling prioriteras även om jag också förstår de, som jag som fadder och fadderansvarig kommer ikontakt med, som upplever problem, som jag gärna vill hjälpa.
Torgny Larsson - Fadderkoordinator på DIS