Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 8.2 framtid

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    För din information så finns allt detta på DIS hemsida. Historik från det att DIS grundades fram till 2011. Där står också att senaste versionen är 8.2d, och när 8.2c kom ut, när 8.2a kom ut och när 8.2 kom ut. Där står också detaljerat vad som var nytt i de olika versionerna. Såväl 8.2 som 8.1 som 8.0 kostade normalt en full licensavgift, så ur den aspekten är de alla separata kostnadspliktiga versioner.
    Jag ansvarar för fadderverksamheten, som omfattar drygt 60 ideellt arbetande medlemmar, som hjälper alla andra medlemmar som söker hjälp om Disgen eller i datortekniska frågor. Om någon enskild fadder inte kan hjälpa medlemmen, så finns det alltid någon annan runt om i Sverige som kan och är villig att hjälpa till. DIS har även ett antal lokala regionföreningar där också många för stöd, utbildning och hjälp med sina frågor.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Jag hittar DIS Historik. Där nämns utgivingsår för versionerna 5, 6 och 7 men inget om tillkommande egenskaper. Om tidigare versioner förtäljs inget. Var finns något mera substantiell information?

Jag läser på Disgens 'hemsida': "Medlemmarna styr utvecklingen! Disgen har funnits sedan mitten på 80-talet och är nu uppe i sin 8:e version." Uppgiften är daterad 2013 då 8.2d var utgiven.

(En till ämnet hörande och relevant fråga är: På vilket etablerat, transparent och dokumenterat sätt styrs utvecklingen av medlemmarna?)

För övrigt skulle man kunna tycka att DIS - som den ideella förening den formellt sett är - borde kunde lämna ut ex.vis Disgen 7 som Open Source med lämpligt formulerad användningslicens.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •