Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 8.2 framtid

  1. #1

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256

    8.2 framtid

    Kommer 8.2 att underhållas med nya uppdateringar? Det har gått lång tid sedan 8.2d. Antalet defekter i denna senast utgåva är - tråkigt nog - fortfarande så pass stort att en korrigerande utgåva behövs.

    Den sedan länge aviserade nya versionen (9?) lär - av tidigare erfarenheter att döma - inte bli stabil nog förrän efter det att ett antal korrektionsutgåvor släppts.

  2. #2

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Ett uteblivet svar på en enkel och befogad fråga, är i sig informationsbärande.

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Defekter? För mig fungerar den bra, men programmet kan naturligtvis användas på olika sätt. Jag nyttjar inte alla funktioner.

    Man undrar hur många av nuvarande funktioner man lyckas få med i nästa version. Det är ingen liten sak att byta databashanterare och databasstruktur samt anpassa allt efter detta.

  4. #4

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Defekter!

    Nyss upptäckte jag ex.vis att touchskärmsmotsvarigheten till mushögerknappsklick inte tas omhand av Disgen.

    Eftersom 8.2 synbarligen inte längre kommer att supportas med uppdateringar - och i mitt fall inte kommer att ersättas av 9(?) inom de närmaste åren, så har jag resignerat vad avser felrapportering via forum/fadder.

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Disgen är förmodligen inte byggt för att fungera med tryckkänsliga skärmar ... ännu.

  6. #6

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Om det skulle vara så att Disgen byggts i en utvecklingsmiljö där byggresultatet inte utnyttjar OSet för att hantera hårdvaruaspekter, så kan mycket förklaras.

    (Den texteditor jag vanligen använder - UltraEdit v. 10 - köpte jag för mer än tio år sedan, men programmet fungerar ändå fullt ut med touchskärm.)

  7. #7
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Vi kommer inte med fler versioner av 8.2 utan all energi läggs på nästa version istället. Det behövs...!

    Vad gäller tryckkänsliga skärmar borde det fungera om de och deras drivrutiner skickar samma meddelanden till programmen som en mus gör, men det är inget vi har testat med 8.2. Till nästa version bör vi förstås testa att detta fungerar.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  8. #8

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Ursäkta om jag blandar mig i, men hur gör man för att om möjligt uppgradera från Disgen 8.1-e?

    F.ö. anser jag det anmärkningsvärt att frågeställaren inte fått ett svar från någon ansvarig för programmets utveckling förrän nästan fyra månader efteråt.

    Hur kommer det förresten att bli med flocksystemet?

    Jag har nu använt Disgen i nästan 20 år och anser att möjligheten att dela upp släkten i flockar är synnerligen praktisk. Sökning fungerar ju utmärkt med rätt inställningar.

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Uppgradering från 8.1e till 8.2d kan du fortfarande beställa. Du kan göra det på vår hemsida.
    http://adm.dis.se/order/postform.php
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    I vilket - av medlemmar påverkbart eller inför medlemmar ansvarigt - forum har beslutet att upphöra med uppdateringssupport för 8.2 fattats?

    När fattades det?

    Har beslutet ifråga bekantgjorts på annat sätt än via forumdiskussionsinlägget?

    Antalet rapporterade men icke åtgärdade defekter i 8.2d är stort och antalet faktiska defekter ännu större!!

  11. #11
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Uppdateringssupporten har ingalunda upphört, men den kommer att bestå av betalversionen Disgen 2014. Att man inte får gratis uppdateringar hur länge som helst är väl ganska självklart? Vi (dvs styrelsen) har bedömt läget så att alla resurser ska satsas på Disgen 2014. Det vore givetvis möjligt att fixa en och annan småsak i Disgen 8.2 men frågan är vad det skulle göra för skillnad. Det är bättre att se till att komma vidare med Disgen 2014.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  12. #12

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    "Hur länge som helst"? Jag förmodar att 8.2d fortfarande säljs och levereras! För dessa sentida köpare ges ju ingen uppdateringssupport alls, försåvitt inte den - om en okänt lång tid - kommande 'nya' versionen blir gratis. Delges nya köpare info om detta förhållande?

    Rimligt vore - tycker jag - att full support ges (åtminstone) ett år efter det att en produkt köpts. Även om det är så att konsumentköplagen inte gäller då en medlem köper en produkt från en förening i vilken hen är medlem, så borde väl motsvarande regler kunna tillämpas.

  13. #13

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Ett förtydligande. När du säger support, måste vi skilja på 1) uppdateringar (d.v.s. rättningar av fel) och 2) den hjälp och support som kan fås av DIS faddrar.
    Angående 2): Faddrarna hjälper alltid till med frågor på de 2 (TVÅ) senaste frigivna versionerna av Disgen. Så när Disgen 2014 släppts, så hjälper vi till med frågor och problem kring Disgen 8.2d och Disgen 2014. Vi kan även hjälpa till med även äldre versioner, i den mån kunskaperna finns kvar bland faddrarna. T.ex. händer det ofta att vi får hjälpa till med uppgraderingar av databasen från Disgen 7, eller att flytta när man köpt ny dator.
    Angående 1): Det är inget operativsystem som DIS utvecklar, där ofta flera versioner måste underhållas i långa tider. Man kan ju diskutera om vi skall göra programuppdateringar för 2 versioner parallellt. Det kräver ju mer resurser och skulle i så fall säkert påverka priset på produkten. Alla använder Disgen olika och många har inga som helst problem med 8.2d. Av de felanmälningar vi får in så är det väldigt många som är rena önskemål om att programmet skall fungera annorlunda eller att funktioner saknas. I så fall gäller det väl att prioritera utveckling, och inte stanna kvar i gamla versioner. Flera andra gäller ren ovana vid datorer, och där vill vi även göra något framöver i den vidare utvecklingen, och då är det också nya versioner som gäller. Vi har även andra utmaningar som är viktiga, t.ex. mera webbaserade alternativ, och den nya versionen är en förutsättning för det också. Så jag förstår att utveckling prioriteras även om jag också förstår de, som jag som fadder och fadderansvarig kommer ikontakt med, som upplever problem, som jag gärna vill hjälpa.
    Torgny Larsson - Fadderkoordinator på DIS
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  14. #14

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Då jag skriver 'uppdateringssupport' menar jag just det. I 'full support' inbegriper jag såväl uppdateringssupport som hjälp att lösa problem.

    Såvitt jag förstår det så är Disgen 8 den senaste - och fortfarande aktuella - versionen. 8.1x och 8.2x är ju bara korrektions- och kompletteringsutgåvor, förutsatt att konventionell 'release'-beteckningsprincip tillämpas av DIS.

    De två senaste versionerna bör ju rimligen vara 7 och 8.

    För övrigt skulle det vara intressant att få veta när - och med vilka nya egenskaper - Disgens olika versioner getts ut. Jag tror mig minnas - men är inte säker - att min bekantskap med Disgen inleddes med version 4 för ungefär 25 år sedan.

  15. #15

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    För din information så finns allt detta på DIS hemsida. Historik från det att DIS grundades fram till 2011. Där står också att senaste versionen är 8.2d, och när 8.2c kom ut, när 8.2a kom ut och när 8.2 kom ut. Där står också detaljerat vad som var nytt i de olika versionerna. Såväl 8.2 som 8.1 som 8.0 kostade normalt en full licensavgift, så ur den aspekten är de alla separata kostnadspliktiga versioner.
    Jag ansvarar för fadderverksamheten, som omfattar drygt 60 ideellt arbetande medlemmar, som hjälper alla andra medlemmar som söker hjälp om Disgen eller i datortekniska frågor. Om någon enskild fadder inte kan hjälpa medlemmen, så finns det alltid någon annan runt om i Sverige som kan och är villig att hjälpa till. DIS har även ett antal lokala regionföreningar där också många för stöd, utbildning och hjälp med sina frågor.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  16. #16

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Jag hittar DIS Historik. Där nämns utgivingsår för versionerna 5, 6 och 7 men inget om tillkommande egenskaper. Om tidigare versioner förtäljs inget. Var finns något mera substantiell information?

    Jag läser på Disgens 'hemsida': "Medlemmarna styr utvecklingen! Disgen har funnits sedan mitten på 80-talet och är nu uppe i sin 8:e version." Uppgiften är daterad 2013 då 8.2d var utgiven.

    (En till ämnet hörande och relevant fråga är: På vilket etablerat, transparent och dokumenterat sätt styrs utvecklingen av medlemmarna?)

    För övrigt skulle man kunna tycka att DIS - som den ideella förening den formellt sett är - borde kunde lämna ut ex.vis Disgen 7 som Open Source med lämpligt formulerad användningslicens.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •