Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Numrering av generationer

  1. #1

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210

    Numrering av generationer

    Vid utskrift av t.ex. Antavla får man möjligheten att ange vilket numrerings system man vill använda för generationerna.
    Men på t. ex. grafiska och sidindelad antavla kan man sedan inte ange att generation nummer skall skrivas ut, utan bara Flockid:individnummer,
    Flockid och nummer är bara intressant när man arbetar i programmet men när man skall presentera en släkt så är det naturligtvis generations numreringen t.ex. Kekule von stradonitz som skall anges. I detta fall är det också viktigt att denna numrering följer med i alla sidor av utskriften.
    Det får inte vara som det är nu när man kommer till andra bladet i en sidindelad antavla så står det mycket riktigt gen5 gen6 osv men på t.ex mmff efterföljande personerna står det f och ff , men här bör generations angivelserna följa med.

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Du får förklara lite bättre. Både vid grafisk antavla och sidindelad antavla får man frågan där man anger hur många generationer som skall skrivas ut och vilket numreringssystem som skall användas.
    Själva numreringen kan du välja att det skall skrivas ut, genom att i inställningar "För antavla" bocka i rutan för "Antavlenummer", så kommer den du valt med i utskriften.
    Det måste varit något annat du menat.
    Avseende det sista stycket, vet jag inte i vilket läge som mmff etc. skrivs ut i en sidindelad antavla.
    Kan du specifiera det?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Torgny, Ja det behövs verkligen en förklaring, jag har helt missat markeringen Antavelnummer, det var perfekt precis vad jag efterlyste.

    Då är det bara kvar det sista stycket. Där missade jag att ange HTML utskrift. Där kanske det står mmff på sista person på första sidan
    och på nästa sida står han utan markering och hans far endast som f
    Senast redigerat av Karl-Edvard Th den 2014-03-11 klockan 18:32.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej! Du menar förmodligen "Exportera till HTML". Arbetsgången är då: 1) val av vilka personer som skall tas med: samtliga, från en söklista eller från byggd tavla. 2) val av vilken HTML-mall som skall användas. 3) inställningar för ansedlarna 4) inställning för antavlorna. 5) val vilka register som skall skapas (personregister, ortsregister, etc). 6) val av sidfot, språk och bild på förstasidan. 7) val av antal generationer per sida för antavlorna. OBS! Man skall även kunna ha stamtavlor, men det har jag inte använt.
    DISGEN skapar då webb-sidor, en för varje person. Varje sida utgår från en person och består av a) personens antavla med personuppgifter, levnadsbeskrivning och barnen, b) en antavla med de antal generationer som valdes.
    Markeringarna f, ff, fff, ffff etc utgår alltså alltid från den person som sidan beskriver.
    I ditt exempel har du alltså framme webbsidan med en persons antavla/ansedel, klickar sen på t.ex. ffff, och får då fram ffff:s sida, där beteckningarna utgår från honom, och inte från den person du råkade ha framme på förra sidan.
    Vad jag vet kan man inte ange en "huvudperson" vid HTML-export, från vilken all "numrering" skall utgå från.
    Stämmer det?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej, Det var en snygg beskrivning av hela förloppet.

    Den person som är proband i den antavla jag utgår ifrån vid min export till HTML är ju huvudpersonen i hela antavlan. Så när första sidan är full har de personer som har fortsättning av släktingar en pil som visar på detta och dom har sin beteckning i släktskapet t.ex. mmff då skall denna beteckning följa med personen till hans nästa sida och beteckningen på hans anor skall då utgå från han beteckning alltså i exemplet mmff f och mmff m och så vidare för alla generationer med medlemmar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •