Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Spela upp video från HTML-länk

  1. #1

    Spela upp video från HTML-länk

    Tänker göra en släktbok på cd genom att använda html-export från Disgen.
    Detta fungerar bra och jag har gjort en STARTSIDA med länkar till index.htm, pdf-dokument mm som också fungerar men att starta en video från en länk får jag inte till att fungera.
    Provat med Internet Explorer och Google Chrome. OS Windows 8.1

    Finns det någon som kan hjälpa mig med detta vore jag tacksam, hur gör man?

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Vilket format är det på video-filen?

  3. #3
    Det är ett bildspel i form av en mpg-fil, har även konverterat den till wmv med Freemake Video Converter.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Då borde det inte var något problem att spela upp filmen. Har du kollat att filmen ligger på den plats som pekas ut i länken efter HTML-exporten? Jag antar att det inte är några problem att starta filmen från utforskaren!?

  5. #5
    Åtminstone wmv-file startar direkt i Media Player, däremot mpg-filen startar bara i VLC.
    Nej det är nog kommandot i min egengjorda HTML-file (Startsida.htm) som jag behöver hjälp med. Provat med <A href = "video.wmv" > Videofil</ a> men då laddas den bara ner, men startar ej.

  6. #6
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag tror inte det är fel på länken. Det handlar nog snarare om fil-associationer och säkerhetsinställningar i webbläsarna, dvs dels vilket program som ska spela upp filen och dels hur webbläsaren hanterar media-filer. Har inte Win 8 så jag ser hur det ser ut i inställningarna. Någon annan kanske har bättre råd att ge ...

  7. #7
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Du skulle kunna testa HTML5 Video, men inte alla webbläsare klarar det.

  8. #8
    Man önskar ju att det borde fungera till alla webbläsare för meningen var ju att jag skulle ge bort en släktbok på cd/dvd till mina släktingar men tydligen är det ingen enkel sak det där med video i html.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •