-
Vilken typ av utskrift är det du vill ha bilder i?
Om det gäller en ansedel, så är det under fliken "För ansedeln" i utskriftsinställningarna.
Under "Notiser för huvudperson" lägger man då lämpligast Porträtt, medan Bild markeras under "Notiser för levnadsbeskrivning".
-
Jag är total novis på det här
, så jag blir inte hjälpt av dina förslag.
Bilderna är nu samlade i mappen DgPic. Jag vill ha dem införda i Antavla Tabell, med text. Jag vill även kunna se bilderna där innan jag skriver ut antavlan, och naturligtvis ska de synas även vid utskrift.
Nu var jag i kontakt med en annan släktforskare som har precis samma problem. Han påstår att det inte går av visa bilderna i DISGEN vid utskrift.
-
Självklart gårt det att visa bilderna vid utskrift. Precis som i inställningarna för Ansedel, så anges det om bilder ska med vid Antavleutskrift i fliken "För antavlan" i Inställningar när du ska skriva ut. Under valet "Notiser för anor" ska då både porträtt och bild vara ibockade. I min handledning för Disgen står det på sidan 55-57. Får du inte ordning på det ändå, så ring en fadder. Då kan han/hon leda dig rätt.
-
Tyvärr, jag har ännu inte sett någon bild. Disgens Hjälp är inte heller till någon hjälp. Det ska finnas ett fönster under "Inställningar" i verktygslisten som innehåller Inställningar för antavlor, men det ser inte alls ut så i mitt Disgen (8.2d). Det är tydligen väldigt rörigt det här med bilder i Disgen, så jag lägger nog ner detta. Bilderna ligger nu med angiven höjd under flikarna Porträtt och Notiser, men i Antavla Tabell ser jag inga bilder, inte heller vid utskrift.
Tack i alla fall för att du försökte!
-
Nej, dom inställningarna finns i utskriftsdialogen, knappen finns näst underst till höger där. Under Skriv ut, granska mm.
-
Hej igen, Gunnar!
Nu har jag äntligen fått kläm på det. Enkelt, när man väl vet hur man ska göra!
Tack än en gång!
-
Har ganska många bilder i DgPic, men alla visas inte när jag vill lägga till t.ex. porträtt i en person? Ej heller om jag använder notis/bildfunktionen.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler