Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nu ska bilderna in, men hur?

  1. #1

    Ulf Löfgren
    Medlemsnr
    26996
    Inlägg
    9

    Nu ska bilderna in, men hur?

    Jag har genom alla år väntat med att i DISGEN presentera några bilder. Nu har jag dock samlat på mig ett antal. Frågan är dock hur jag ska gå tillväga. Jag har förstått att bilderna först måste samlas i mappen DgPic, men sedan kommer svårigheterna. När en bild är på plats hos någon person, åker samma bild ut igen om jag försöker med en andra bild. Ett antal frågor inställer sig:
    - Hur får jag med flera bilder för en och samma person?
    - Hur får jag in text till bilderna?
    - Var i programmet / utskrifterna är bilderna synliga?
    Det dyker säkert upp fler frågor, men dessa är viktigast just nu.
    Någon som kan och har erfarenhet?

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Hej Ulf.
    Du kan ha EN bild som porträtt, men hur många som helst som bild.
    Man kan då styra att ex. porträttet hamnar högst upp på en ansedel, medan bilderna hamnar i levnadsbeskrivningen.
    Bildtexten lägger du in i den andra fliken i bilddialogen.

    Ett tips är att inte använda fliken Porträtt utan att lägga in även porträttet under Notisfliken.
    Välj där "Ny notis" och välj bild.
    Där kan du ange att just detta foto ska vara porträtt, övriga ska då inte vara det.
    Ange även en Bestämd höjd.
    För ett porträtt med enbart ansikte använder jag 30 mm som höjd.

  3. #3

    Ulf Löfgren
    Medlemsnr
    26996
    Inlägg
    9
    Tack, Gunnar, men ditt svar hjälper inte mycket. Jag måste kunna se resultatet, var gör jag det? Vid utskrift syns ingenting. Det är svårt att få något grepp om vad det är man gör. Jag valde 10 bilder för samma person och skrev text för samtliga. Ny notis varje gång. Men var finns bilderna?

  4. #4
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Vilken typ av utskrift är det du vill ha bilder i?
    Om det gäller en ansedel, så är det under fliken "För ansedeln" i utskriftsinställningarna.
    Under "Notiser för huvudperson" lägger man då lämpligast Porträtt, medan Bild markeras under "Notiser för levnadsbeskrivning".

  5. #5

    Ulf Löfgren
    Medlemsnr
    26996
    Inlägg
    9
    Jag är total novis på det här, så jag blir inte hjälpt av dina förslag.
    Bilderna är nu samlade i mappen DgPic. Jag vill ha dem införda i Antavla Tabell, med text. Jag vill även kunna se bilderna där innan jag skriver ut antavlan, och naturligtvis ska de synas även vid utskrift.
    Nu var jag i kontakt med en annan släktforskare som har precis samma problem. Han påstår att det inte går av visa bilderna i DISGEN vid utskrift.

  6. #6
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Självklart gårt det att visa bilderna vid utskrift. Precis som i inställningarna för Ansedel, så anges det om bilder ska med vid Antavleutskrift i fliken "För antavlan" i Inställningar när du ska skriva ut. Under valet "Notiser för anor" ska då både porträtt och bild vara ibockade. I min handledning för Disgen står det på sidan 55-57. Får du inte ordning på det ändå, så ring en fadder. Då kan han/hon leda dig rätt.

  7. #7

    Ulf Löfgren
    Medlemsnr
    26996
    Inlägg
    9
    Tyvärr, jag har ännu inte sett någon bild. Disgens Hjälp är inte heller till någon hjälp. Det ska finnas ett fönster under "Inställningar" i verktygslisten som innehåller Inställningar för antavlor, men det ser inte alls ut så i mitt Disgen (8.2d). Det är tydligen väldigt rörigt det här med bilder i Disgen, så jag lägger nog ner detta. Bilderna ligger nu med angiven höjd under flikarna Porträtt och Notiser, men i Antavla Tabell ser jag inga bilder, inte heller vid utskrift.
    Tack i alla fall för att du försökte!

  8. #8
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Nej, dom inställningarna finns i utskriftsdialogen, knappen finns näst underst till höger där. Under Skriv ut, granska mm.

  9. #9

    Ulf Löfgren
    Medlemsnr
    26996
    Inlägg
    9
    Hej igen, Gunnar!
    Nu har jag äntligen fått kläm på det. Enkelt, när man väl vet hur man ska göra!
    Tack än en gång!

  10. #10

    Stig Johansson
    Medlemsnr
    07531
    Inlägg
    17
    Har ganska många bilder i DgPic, men alla visas inte när jag vill lägga till t.ex. porträtt i en person? Ej heller om jag använder notis/bildfunktionen.

  11. #11
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    En kanske dum fråga, men det är väl bildfiler allihop?
    Så att det inte är diverse pdf-filer eller Wordfiler.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •