Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur registrera soldatnamn + patronymikon?

  1. #1

    Hur registrera soldatnamn + patronymikon?

    Finns något vedertaget sätt inom släktforskning & i Disgen att registrera efternamnen på anor som varit soldater?
    Har ex. vis en Sven Johan Johansson som fick soldatnamnet Öst .
    Jag har f.n. hans efternamn registrerat som Öst (Johansson) i Disgen, men är det korrekt?
    Kanske Öst Johansson är bättre?
    Tacksam för råd.

    Peter Hansen

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Man brukar skriva/säga Sven Johan Johansson Öst, men om det är bästa sättet att registrera på låter jag vara osagt.

  3. #3

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Det är det enda sättet jag sett som fungerar när man byter från ett släktforskningsprogram till ett annat, men det kan bli lite otympligt om personen gör mer än ett byte. Som en släkting: Johan Peter Lann Blå Johansson Petersson...

  4. #4
    Jag lade ut min fråga på både DIS Forum och Anbytarforum och råden kan sammanfattas till att skriva namnet som Sven Johan Johansson Öst.
    Jag tycker att detta kronologiska upplägg är tilltalande och logiskt och kommer att använda det.
    Tack skall ni ha!

  5. #5
    Ämnet har varit uppe för diskussion flera gånger. Eftersom olika efternamn/patronymikon hos individen används i såväl originalregister som i släktdatabaser (exempelvis Disbyt) är det logiska som ovan att ange namnen i kronologisk ordning. Detta gäller inte bara soldater utan även personer från landsbygden som antar borgerliga namn, kanske även gifter om sig. 3-4 namn är inget unikt.

  6. #6
    Utmärkt, tack för din kompletterande kommentar, Rolf!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •