Hej Carl-Johan!
Ja det är något i den stilen mina funderingar har gått. Jag kunde ha använt det på min morfar, där trodde såväl min mor och jag att hans fosterfamilj var hans biologiska familj, det var först i samband med att jag började släktforska och fick ett mail från Malmö Stadsarkiv, jag upptäckte att så inte var fallet. Att min morfar het Larsson och hans "släktingar" het Olsson reagerade vi av någon orsak inte på, vilket vi nog borde ha gjort. Nu är såväl min morfar som min mor döda sedan många år tillbaka och frågan är om det ens finns några av hans fosterfamilj i livet mer.
Nu fick jag informationen så tidigt att jag uteslutande har forskat på hans biologiska familj, fosterfamiljen får ligga till bättre tider även om den ju onekligen också förtjänar en insats.
I båda fallen, din mor och min morfar, är det fosterfamiljer det rör sig om.
Men i de fallen där det är en regelrätt adoption blir det väl lite annat, eller gör det inte? I långa tider fanns det ju ingen möjlighet att ens få reda på den biologiska släkten och barnet hade sin adoptivföräldrars efternamn.
Men hur länkade du om din mor mellan de två flockarna? Det gör mig nyfiken, du måste ha en enkel procedur för det, för att kunna göra det i samband med till exempel utskrift som du skriver.