Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Neutralt relationsalternativ

  1. #1

    Björn Magnusson
    Medlemsnr
    50551
    Inlägg
    2

    Neutralt relationsalternativ

    När man ska mata in barnet till en ensamstående kvinna som har inseminerat sig så måste man precis som vanligt ange föräldrarnas relation. Idag går det att välja mellan "Giftermål", "Sambo", "Före äktenskap" och "Utom äktenskap". Så som jag ser det får man kryssa för "Utom äktenskap" i ett sånt här fall, tillsammans med en okänd far.

    Personligen tycker jag inte att det känns så kul att lämna ifrån sig en släktbok där det står "Utom äktenskap" på barnet. I mina ögon ser det väldigt dömande ut. Det är inte relevant vad relationen INTE är. Det borde istället finnas en möjlighet att ha ett neutralt alternativ som till exempel "Relation saknas" eller nåt åt det hållet. Måste äktenskap vara normen? Likväl som det står "Utom äktenskap" skulle det fjärde alternativet lika gärna kunna vara "Utom samboskap" eller "Utom insemination". Jag tycker att antingen ska man kunna välja vad det är för relation (giftermål, sambo etc) eller så väljer man ett neutralt alternativ för övriga fall. Det neutrala alternativet ska inte ange vad relationen INTE är...

    Det här är nog en obetydlig fråga för många, men jag vill helst att det ska vara en så positiv upplevelse som möjligt att få en släktbok i gåva.
    Senast redigerat av bjornm den 2014-07-19 klockan 18:12.

  2. #2

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av bjornm Visa inlägg
    Idag går det att välja mellan "Giftermål", "Sambo", "Före äktenskap" och "Utom äktenskap".
    Du kan ha valfri benämning! Disgen är förberett att ha godtycklig namn på "Giftet". Skriv din benämning eller en mellanslag för att ta bort helt. Du kan läsa mer i handledningen på sidan 23 under Relationer som inte är äktenskap.

    /BoK

  3. #3

    Björn Magnusson
    Medlemsnr
    50551
    Inlägg
    2
    Tack så mycket för svaret. Det var precis något sådant jag var ute efter. Problem löst.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •