Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur får man med Sverige eller Sweden som land i GEDCOMs PLAC-tag?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150

Hur får man med Sverige eller Sweden som land i GEDCOMs PLAC-tag?

Borde inte Sverige (land-nivån) inkluderas i PLAC-taggen när man exporterar till GEDCOM? T.ex. om man vill ladda upp GEDCOM i utländska program / på webbplatser.
    Finns det någon inställning?

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Andreas
    Enligt hjälp-knappen och "Hur matar jag in utländska Disgenorter?" skall man själv skriva landets namn på varje post.
    Själv brukar jag "fuska" lite och bara ange den 2-ställiga ISO-landkoden inom parentes.
    Lika många poster blir det, men det blir i alla fall inte lika mycket skrivande.
    /Kalle

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Jag använder ortsträdet för att lägga in alla orter, även utländska. Problemet är här att jag utväxlar GEDCOM med andra system som inte har en aning om att det rör sig om Svenska poster, eftersom jag inte lyckas hitta något sätt att få med Sverige (Sweden) i gedcom-exporten.
    I ortsträdet finns Sverige med som en toppnod, under vilken alla länen och församlingarna ligger, men landsnivån "Sverige" tycks uteslutas vid export till gedcom? Andra länder, som jag lagt upp själv, kommer med i GEDCOM-filen.
    När jag laddar upp en GEDCOM-fil med delar av min släktforskning på en utländsk webbplats vet alltså de andra användarna inte vilket land mina personer bott i, eftersom det inte finns någon information om Sverige i PLAC-taggarna i GEDCOM-filen.

Och jag vill gärna tillägga att jag inte har någon tanke på att migrera till något annat släktforskningsprogram (det är inte anledningen till att jag vill få ut gedcom korrekt)! Disgen är det mest kompletta jag hittat och det har alltid varit något jag saknat i andra program jag testat!
    Senast redigerat av Andreas Jansson den 2014-06-19 klockan 13:23.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Hej Andreas
    Då blev mitt inlägg helt feltänkt, ber om ursäkt.

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ingen fara, C-J! Hoppas någon annan kan hjälpa.
    Annars är jag inne på att lägga till Sverige sist på varje PLAC-rad i GEDCOM-filen och ta bort det från de få utländska poster som jag har. (Jag skulle i så fall egentligen behöva något lätt sätt att identifiera de utländska posterna i filen, i synnerhet om jag får fler sådana.)

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Jag fortsätter att lägga mig i, men hoppas du får ett bättre svar av någon annan.
    Vi är en liten grupp inom Dis som jobbat med att kontrollera och manipulera GEDCOM filer.
    Detta är kanske ett problem som vi bör lära oss en lösning på.
    Om du inte är emot det så får du gärna skicka mig din GEDCOM fil, så skall jag försöka hitta en generell lösning av den typ du nämner här ovan.
    Min mail: carl-johan.gustafsson@telia.com

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •