Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Amerikanska delstater och county,samt koordinater till dessa

  1. #1

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263

    Amerikanska delstater och county,samt koordinater till dessa

    Hej
    Här kommer två filer som går att komplettera ortsträdet med amerikanska delstater och county
    usaa.txo visar delstatsförkortningar
    usab.txo visar delstaterna utskrivna i sin helhet
    Koordinaterna finns också med för alla counties.

    filerna är zippade så de behöver packas upp efter man har laddat hem dem.

    Testa gärna !
    Öppna ortsträdet i Disgen, klicka höger mus och välj komplettera från textfil.

    Hälsningar Christina Claeson och Kjell Croné
    Bifogade filer Bifogade filer

  2. #2

    Tommy Nilson
    Medlemsnr
    49002
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    134
    Hej,
    Mycket intressant tips, bra tänkt.

    Testade enligt anvisning men misslyckades.

    Antingen frågar disgen efter en "uppdateringsfil" (vet inte filändelse) eller också kan jag välja textfil vilket normalt betyder .txt, eller också kan jag välja alla filer.
    Byter jag filändelse txo till txt så kan jag välja men det fungerar det inte.
    Låter jag txo stå kvar så hittar inte disgen filen.
    Anger jag "alla filer" så kan jag välja txo-filen men får felmeddelande när jag försöker ladda den.

    Vad gör jag för fel?

    Tommy Nilson

  3. #3
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Mener det er en bug, men når du restarter Disgen skal data være på plass.

    Men trodde slike datafiler var alt for store for Disgen :-) Det er jo over 200000 townships :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  4. #4

    Tommy Nilson
    Medlemsnr
    49002
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    134
    Provade idag igen med samma negativa resultat. Kan det ha med Windows 8 att göra?
    Kan det bero på hur mitt nuvarande ortträd är upplagt?

    Tommy Nilson

  5. #5

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Hej
    När vi testade det här lade vi Amerika på samma nivå som Europa, under världsdelar, vet inte om det kan vara orsaken.
    Sverige är på samma nivå som övriga världen.

    - Övriga världen
    + Australien
    + Europa
    + Amerika
    - Sverige
    + Stockholms län <AB> etc

    Det fungerade iallafall att komplettera via textfil när vi gjorde det hemma
    textfilerna är inte speciellt stora ca 300 Kb så det är nog inte det som är problemet.

  6. #6

    Tommy Nilson
    Medlemsnr
    49002
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    134
    Problemet löst.
    Jag försökte gå fel väg för uppdatering i Disgen. Fungerar utmärkt.
    Nu återstår att flytta några lokala orter till de nya countis som tillkommit.
    Tack för all hjälp.

    /Tommy

    Tommy Nilson

  7. #7

    Martin Johnsson
    Medlemsnr
    51524
    Inlägg
    13
    Strålande bra, tack för att jag slipper lägga allt jobb (inte för att jag har släktingar i alla counties, men det är ju några stycken).
    Fråga innan jag jobbar på:
    När jag väljer utskrivna delstater så får jag tex "Brockton, Massachusetts". Då har jag själv lagt till ny nivå på city under county Plymouth. Är det tänkt att vara så? Jag tycker det ser OK ut. Men i andra exempel jag sett så verkar det "rätta" vara "Brockton, Plymouth, Massachusetts, USA" dvs både county och land skrivs ut. Själv tycker jag som sagt det är OK. De flesta (inte mist amerikaner) vet i vilket land Florida ligger och bryr sig inte nämnvärt att Miami ligger i Broward county (om jag minns rätt). Vill ju främst att det skall se OK ut när man presenterar det. Och att eventuella DISBYT-utdrag inte förstörs för att man har fel/för lite uppgifter.
    I vilket fall, tack för att denna databas fanns tillgänglig!

  8. #8

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Om det är korrekt eller inte beträffande Disbyt vet jag inte, men om jag tittar i trädstrukturen som vi har här hemma så ligger USA på en nivå under världsdelar och då kommer USA med i utskriften, till exempel Phoenix, Maricopa, AZ, USA, hur det blir i en gedcom export till Disbyt vet jag faktiskt inte. Det kanske någon annan kan svar på bättre.
    Väldigt bra att det fungerar att importera via e n textfil, det är en hel vetenskap det här med alla nivåer i USA.

  9. #9

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Att lägga USA på en annan plats i trädstrukturen kan förorsaka problem i utskrifter och vid export till Disbyt. En av medlemmarna ovan hade denna struktur:
    Alla LÄNDER skall finnas på samma nivå i strukturen som Församlingar i Sverige.
    Hej
    När vi testade det här lade vi Amerika på samma nivå som Europa, under världsdelar, vet inte om det kan vara orsaken.
    Sverige är på samma nivå som övriga världen.

    - Övriga världen
    + Australien
    + Europa
    + Amerika
    - Sverige
    + Stockholms län <AB> etc

    Rätt struktur blir alltså så här:


    NU en fråga:
    När jag importerade (uppdaterade) mitt USA register på orter kom INTE de county som jag inte hade med. Ingenting kom med. Beror det på att jag redan hade delstaterna (men Kalifornien var stavat med C i stället för K som ni hade) men det saknades jnu ett stort antal county och dessa kom inte med??
    Görs uppdateringen bara med utgångspunkt på nivå 1 under USA?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av 31581 den 2016-02-01 klockan 20:39. Anledning: länken till bild blev fel.

  10. #10

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Försökte återigen uppdatera: Rapporten blir så här:
    3276 orter importerades
    2 orter hade samma namn och importerades ej

    Men ingenting uppdaterades!

  11. #11

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Nej nu har jag hittat det. Båda mina uppdateringar hamnade under ny världsdel som heter Amerika och på samma nivå som Sverige. Läs ovan om trädet. Jag hade satt marören på mitt befintliga USA i trädet men där hamnade det alltså inte.
    Uppdateringsfunktonen fungerade inte heller eftersom jag nu har 2 delstater med samma namn under det nya USA d.v.s ca 100 delstater!

    Frågan är nu HUR man gör för att komplettera med de delstater och countys som jag inte redan har i mitt korrekta USA i trädet????
    Jag måste ju kunna kontrollera vart i trädet uppdateringen skall ske??

  12. #12
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Klipp ut de delstater du mangler og lim inn i ditt gamle tre
    For delstater du allerede har, forsøk å klippe ut manglende counties fra ny import og lim inn i gammel oversikt
    Hvis importert oversikt har med townships, gjør det samme der for de townshps som mangler i de counties du allerede har registrert.

    Etc. etc.

    Får håpe det hjelper.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  13. #13
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Men, så kommer man til det punktet jeg savner støtte for.

    Har man flyttet en nasjon til nytt nivå så vil tillegg av nye steder ikke bli strukturert likt med foregående.

    Savner derfor en funksjon som kan gå gjennom alle stedsnavn og restrukturere stedsnavna ut fra hvor nasjonen er lagt i treet.

    Dvs. ligger nasjonen på rota kan man anta at struktur på det enkelte len, kommune, socken etc. etc. er riktig.

    Men, f.eks. om jeg flytter Sverige fra rota som i levert datastruktur (og hvor jeg ikke får med Sverige ved eksport til GEDCOM, noe jeg ønsker, så kan jeg for nye navn, evt. de stedsnavn jeg ønsker definere følgende struktur:

    --------
    |-- Verden
    |---- Europa
    |------ Norge
    |------ Nord-Europa
    |-------- Danmark
    |-------- Finnland
    |-------- Sverige

    Og om jeg nå redigerer vil jeg få med fullt navn på len, kommune, socken etc. etc.

    Så hvis jeg da kunne kjørt en full oppdatering så ville alle stedsnavna få det format jeg ønsker

    For Norges del vil jeg i Gedcom-eksporten ikke få med Norge. Noe jeg normalt ikke ønsker, også til Gedcom. Men, det er jo en smaksak.

    Men som sagt, en programsnutt som reformaterer alle tekstene i forhold til hvor nasjon er plassert ville vært svært arbeidsbesparende.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  14. #14

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Efter import ser ortträdet ut så här:

    +-- Amerika <Världsdel>
    | +-- USA <Land>
    | +-- Alaska <Delstat>
    | +-- Alabama <Delstat>
    | | +-- Autaga <County> (namn i utskrifter: Autauga, AL, USA)
    | | +-- Baldwin <County> (namn i utskrifter: Baldwin, AL, USA)
    ... osv
    | +-- Arkansas <Delstat>
    ... osv
    +-- Sverige
    +-- Stockhols län <AB>
    | +-- Botkyrka <Kommun>
    | | +-- Botkyrka (AB)
    | | +-- Grödinge (AB)

    County ligger alltså på samma nivå som församling.
    Delstat på samma nivå som kommun.
    Land på samma nivå som län
    Världsdel på samma nivå som Sverige

    Man kan förstås lägga in fler nivåer så att land ligger på samma nivå som församling, men detta fungerar.
    I person-översikten står ju det som är angivet i fältet "namn i utskrifter"
    och om man lägger till städer, samhällen eller byar under ett county kommer namnet bli rätt utan att man behöver göra något extra.

    Test av GEDCOM-export med ovan angivna counties.

    0 @42270@ INDI
    1 SEX M
    1 NAME Swanson /John/
    1 BIRT
    2 DATE 1 JAN 1880
    2 PLAC Autauga, AL, USA
    1 DEAT
    2 DATE 1 JAN 1940
    2 PLAC Baldwin, AL, USA
    1 CHAN
    2 DATE 1 FEB 2016
    3 TIME 21:37:00

    mvh /kjell

  15. #15

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    För att utskrifter och export till Disbyt skall fungera MÅSTE länderna ligga på samma nivå som församlingarna gör i Sverige. Församlingarna ligger på Nivå 5. Vid uppdatering av andras ortsdatabas MÅSTE Namnen och Nivåerna vara samma. Det uppmärksammade jag inte först så därför hamnade Countys och delstater lite hur som helst. i USA lite hur som helst. OM ni redan har lagt upp olika länder och countys i USA och skall uppdatera från annans fil är detta viktigt. Om det inte är samma struktur skall ni ändra beteckningen +0? till samma beteckning som ni själva har. Har ni ingeting förutom Sverige innan kan Ni bygga Er struktur efter importen om den inte är rätt från början.
    För den som är intresserad och inte har lagt upp länder i världen än har jag en fil med mina övriga världen länder och orter samt USA orter hoplagda med Kristina och Kjell Croés countys ovan och den nivåstruktur som jag rekommenderar d.v.s. Länder på nivå 5!
    Har ni inte så många länder med annan struktur är det lätt att klippa och klistra.
    Filen är för stor (tar 0,5 MB) att lägga här. Skicka ett mail så kommer den christer@thoern.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •