Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Markera grupp av individer

  1. #1

    Caroline Lundgren
    Medlemsnr
    51301
    Inlägg
    10

    Markera grupp av individer

    Hej! Är tämligen ny Disgen användare. Är lite fundersam över vilken metod att markera en grupp av individer med olika efternamn som är bäst när man vill överföra information? Dels har jag en släkting som har mycket av min fars släktuppgifter och dels tänkte jag lägga ut lite på Disbyt. Om jag förstod handledningen rätt var det knepigt att göra en ny flock av befintliga ansedlar och inte helt lätt att göra en söklista när efternamnen är olika. Tips?

  2. #2

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Hej
    Ny flock ska du inte använda, begreppet kommer att försvinna med Disgen 2014. flaggor är nog det bästa du kan använda och välkommen med ditt Disbytutdrag.
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  3. #3

    Caroline Lundgren
    Medlemsnr
    51301
    Inlägg
    10
    Så bra, då ska jag testa det.

    Mvh

    Caroline

  4. #4

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Caroline, hur har det gått med utselekterigen av individer, det är ju ett tag sedan Du ställde frågan. Jag skulle föreslå att Du använder söklistan. Lägg t.ex. i din far i söklistan, högerklicka och utöka söklistan, och här kan man välja många varianter. Utöka med barn, utöka sedan med partner så får Du barnens partner. Utöka barn igen och Du får med barnbarnen. På det viset plockar Du in vad Du vill ha med.

  5. #5

    Caroline Lundgren
    Medlemsnr
    51301
    Inlägg
    10
    Tack för svar. Det har gått lite blandat. Jag har från min släkting fått hela min pappas släkt och importerat dem i en särskild mapp i Disgen. Sedan kommer det knepiga med att koppla ihop den med min mammas sida. Men sedan hade jag tänkt samla ihop en gren av släkten till Disbyt och då tror jag att jag har nytta av ditt förslag. Ska gå Disgen kurs dag 2 till helgen (Dis Öst upplägg), får se om det tillför något i denna fråga.


  6. #6

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Caroline, jag har just gjort en sådan koppling åt en medlem i dag. Tag en säkerhetskopia på ditt material, skapa en ny datamapp, läs ner din säkerhetskopia där, skapa en ny flock, gå till din mapp där Du har fars familj, antingen exporterar Du all eller valda delar av materialet. Gå sedan tillbaka till den nya flocken och importera far material i den nya flocken. Vill Du ha med allt fars material så koppla ihop far och mor.
    Om Du gör detta i en ny mapp så är det inte farligt att testa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •