-
Hej Runar!
Problemet att jämföra två Gedcomfiler för att hitta personer som finns enbart i en av dem sysselsatte mig för flera år sedan och 'min' lösning blev att skriva ett program som läser båda filerna och bygger de två associerade datastrukturerna. För varje familj från Gedcom A söks sedan bland familjer i Gedcom B efter 'samma' (man, hustru, vigselplats och vigselår) familj. Därefter jämförs barnaskaran och barn som enbart finns i en av familjerna 'märks ut'. Avslutningsvis skrivs de 'märkta' barnen från A ut, följt av de 'märkta' barnen från B.
Principen är enkel. Jag hoppas att min beskrivning - här ovan - är någorlunda tydlig.
Det svåra är att välja 'rätt' kriterier för hur en familj i A skall anses svara mot en familj i B. Utöver de från dubblettsökningar kända jämförelseproblemen tillkommer att vissa uppgifter kan saknas i en eller båda familjerna. Ex.vis, om familjen i A har ett känt vigseldatum men inte familjen i B, kan man då jämföra A's vigseldatum med tidpunkten för familjen B's första barns födelse (minus inget/ett/några få år)?
Eventuellt kommer jag att bygga ut programmet så att personer som är 'ogifta' i en Gedcomfil kanske kan sökas som 'gifta' i den andra Gedcomfilen för att i så fall ytterligare indikera vilka personer (make/maka/barn) som saknas i den ena eller andra Gedcomfilen. Matchningsproblemet blir ju i detta fall ytterligare mera komplicerat om man vill kunna lita på resultaten...
Det går naturligtvis också att - om tid tillåter och behov påfordrar - lägga till funktionalitet för att söka efter föräldrar som finns enbart i en av Gedcomfilerna ...
Oavsett om min lösning är optimal eller inte, så har jag haft nytta av mitt program.
(Jag utgår ifrån att man i RGD-projektet har avsevärt mera sofistikerade lösningar. På tal om RGD så ser jag att något slags beskrivande dokument nyligen publicerats i forumet. Lämpligt - tycker jag - vore att ett portabelt och allmänt använt format används. PDF borde vara självklart.)
BrJohan
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler