Hej Bror
Tack för ditt svar, fast jag hade nog hoppats på synpunkter från flera.
Det finns lite olika delar av grundfrågan, när man jämför två släktforskares GEDCOM filer.

Den första och tror jag viktigaste, "vilka familjer/släkter har vi gemensamt?".
Den är nog också svårast att presentera på ett bra sätt. Det borde vara i någon form av "Antavlor". Det kan ibland handla om större volymer.

Följdfrågan blir då "Vad har du som inte jag har?" i våra gemensamma familjer.
Bör kunna skrivas ut i listform eller som GEDCOM fil med lösa individer, som man sen skriver in eller "kopplar" in i sitt data. Oftast inga stora volymer.

Frågan om personer och relationer som inte är gemensamma känns lite för yvig. Då kan lika väl sluta att släktforska och bara ägna sig åt att kopiera fram sitt släktdata.

Så man måste nog nyansera frågan till "Vad har du för familjer, som ansluter till våra gemensamma familjer/släkter?"
Här borde väl en GEDCOM fil vara en bra lösning.

Du skriver "för att därifrån kunna exporteras till GEDCOM". Borde då inte GEDCOM formatet vara bäst redan från början?
En GEDCOM fil är ju inte direkt redigeringsvänlig, men den saken kan man hantera i sitt släktforskningsprogram.

Är man tveksam över att ta in det direkt i sitt släktforskningsprogram, kanske man kan använda sig av något presentationsprogram för GEDCOM filer.
Bör ett sånt presentationsprogram för GEDCOM filer skapas inom RGD? Eller finns tillräckligt bra och billiga program redan tillgängliga?