-
Jag behöver måhända motivera och utveckla mitt resonemang:
Första passet i en jämförelse mellan två (eller flera) GEDCOM-filer söker efter familjer och/eller personer som förekommer i båda (samtliga).
Utgående från dessa gemensamma familjer eller personer behöver man sedan söka efter familjer/personer som inte förekommer gemensamt men som har släktrelationer till de gemensamt förekommande.
Därutöver kan man förmodas kunna finna detaljuppgifter om de gemensamt förekommande familjerna/personerna som kan avvika från varandra i någon mån. (Namn kan stavas olika, en av släktforskarna har angett uppgift om begraving som den andre släktforskaren inte har, någon har enbart vigselår medan den andre har precist datum, o.s.v)
Slutresultatet av en sådan - ovan antydd - GEDCOM-filsjämförelse behöver således innehålla uppgifter om:
- Vilka familjer som saknas i någon (några) av de jämförda GEDCOM-filerna och i vilken(/vilka) GEDCOM-fil(er) de finns.
- Vilka personer som saknas i någon (några) av de jämförda GEDCOM-filerna och i vilken(/vilka) GEDCOM-fil(er) de finns.
- vilka detaljuppgiftsskillnader som finns och med hänvisning till familj/person i respektive GEDCOM-fil.
Dessa uppgifter måste sedan givetvis gås igenom 'manuellt' av de inblandade släktforskarna för att verifieras eller korrigeras innan de godtas.
Om jämförelseresultaten - enligt ovan - låter sig skrivas till en GEDCOM 5.x-fil som sedan kan läsas och 'förstås' av någon 'vanlig' släktforskarprogramvara, så tar jag mycket gärna emot info om vilka 'taggar' som bör användas och hur. Min kunskap om GEDCOM 5.x är i så fall inte tillräcklig om än inte obefintlig.
Om GEDCOM 5.x inte - vilket för mig förefaller troligt - kan användas för att innehålla jämförelseskillnadsuppgifterna, så återstår att finna eller konstruera något annat format.
Om GEDCOM 6.0 och GEDCOM X vet jag inte så värst mycket, men mig veterligen kan inte särskilt många av de vanligen använda släktforskarprogramvarorna läsa filer av dessa format.
För att spara jämförelseresultatet och för att låta någon programvara sedan läsa in resultatet för att (söka efter) och visa skillnaderna samt låta en släktforskare redigera innan en reguljär GEDCOM-fil skapas för att sedermera tas in i egen släktforskning, förefaller en ändamålsenlig DTD - tillsammans med motsvarande programvarufunktioner - vara ett enkelt alternativ.
Ovanstående resonemang utgår ifrån de behov jag - och kanske även forumämnesinledaren - har. Jag avstår gärna - och förmodligen visligen - ifrån att bli konkret relaterad med RGD-projektet.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler