Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kopiere ortsdatabas mellom ulike arkiv

  1. #1

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20

    Kopiere ortsdatabas mellom ulike arkiv

    Kan jeg gjenbruke en ortsdatabas som jeg har laget i ett arkiv til et annet arkiv?
    Hvordan gjør jeg det i så fall?

  2. #2

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20
    Presisering: Jeg ønsker å kopiere ortdatabas mellom ulike datamapper.

  3. #3

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20
    Så fant jeg visst svaret på egenhånd:
    Under mappen DgCommon finnes en fil DGPlaces.ffd. Det er denne som inneholder ortsregisteret.
    Ønsker man å bruke denne i en annen datamapp er det bare å ta den med seg dit.
    SIC !

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Men då förstör du innehållet i den datamappen
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20
    Det forstår jeg.
    Men jeg gjør ingen endringer eller tillegg i de svenske ortsnavnene, da jeg hovedsaklig arbeider med norske slekter.
    Jeg holder akkurat nå på med slekt for en venn, og ønsker å ta med meg det arbeidet jeg legger ned i ortrgisteret med norske navn til en annen mappe.
    Såvidt jeg kan se får keg med meg alt dette samt de orgiginale svenske ortene når jeg tar ,ed meg filen DGPpaces.ffd.
    Dette forstòr vel ikke andre data i denne mappen?
    Finnes det en annen måte å gjøre dette på vil jeg gjerne få høre!

  6. #6

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20
    Hmm,
    Inneholder filen DGPlaces.ffd også koplinger mellom orter og registrerade personer går det nok ikke så bra.
    Da er jeg tilbake til start: kan jeg gjenbruke arbeidet mitt med registrering av andre enn svenske orter i andre mapper?

  7. #7

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20
    He he, dette blir visst en diskusjon med meg selv! Men det gjør ikke noe hvis jeg er på rett spor:
    Ved redigering av orter kan man høyreklikke og får da en dialogrute hvor man kan eksportere orter til tekstfil, og dessuten komplettere orter fra en tekstfil.
    Jeg har testet dette nå, og det er nok det som er løsningen: Eksportere orter fra den datamapp det er bygget opp en struktur for Norge, for deretter å komplettere ortregisteret i en annen datamapp fra denne filen.

  8. #8
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hei Bjørn. Åpne ortsdatabasen fra ikonet øverst, høyreklikk og velg exportera allt til textfil, flytt deg til den andre katalogen og gjenta med å komplettera från textfil.

    Dubletter blir da neglisjert og du får komplettert den andre ortsbasen.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hehe, ser nå du hadde funnet det selv.

    Har laget som del av DIStreff-prosjektet en fullstendig oversikt over kommune- og soknestrukturen som ligger til grunn for stedsnavnanalysen i GEDtreff.

    Tilsvarende en for Danmark.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  10. #10

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Hehe, ser nå du hadde funnet det selv.

    Har laget som del av DIStreff-prosjektet en fullstendig oversikt over kommune- og soknestrukturen som ligger til grunn for stedsnavnanalysen i GEDtreff.

    Tilsvarende en for Danmark.
    Hei Alf!
    Er denne ov ersikten tilgjengelig, og kan den lett importeres i DISGEN?
    Og med et samme:
    Har tatt i bruk kilderegistreringen i DISGEN, med direkte kopling til bl.a. SVAR. Tror du det er mulig å få lagt inn en tilsvarende kopling til Digitalarkivet, slik at kilden kommer opp pluteselig ved et klikk?

  11. #11
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Ad det første spørsmålet er det mulig, men bør ant. først teste layout igjen. Lenge siden jeg laget eksportrutinen. Kan sende i epost når det er ok.

    Ad det siste bør du spørre i egen tråd om på forumet om "källor".

    Teknisk sett skulle det være mulig, men noen må gjøre et programutviklingsarbeide. Og der er det nok ant. lang, lang kø med svenske problemstillinger :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  12. #12

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Även jag är intresserad av ortsstrukturen för Danmark och Norge. mail Christer@thoern.com

  13. #13
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    I og med 2 har nå uttrykt interesse for mine data skal jeg i løpet av nærmeste uker se mer på hvordan det er å importere i Disgen 2016. (Forhåpentligvis. Men jobbarbeide på fritiden må fortsatt prioriteres, selv om det betyr plusstid i jobbsammenheng jeg ikke har tid til å avspasere :-( )
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vi har redan infört både export/import av personer och orter i en beta som är under test. Såvitt jag kan se så fungerar det OK.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •