Resultat 1 till 6 av 6

mne: Hur ska skrgrdsar registreras?

Hur ska skrgrdsar registreras?

Jag har en del anor som fds, lever och dr p olika ar i nuvarande Karlskrona skrgrd. r det korrekt att registrera -namnet som by, t.ex. Inlngan?
    Med vnlig hlsning
    Tomtan

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    738
    Hej! Man br vl skriva motsvarande hur det skrivits i husfrhrslngden. Inlngan, Torhamn (K). Blekinge var lite speciell med sina hemmansnummer. Inlngan hade tidigare hemmannummer 105 i Torhamn socken. P lantmteriet benmns fastigheter p n fr Inlngan nr 1, och senare efter delning och de nyare beteckningarna fr t.ex. Inlngan 1:2. Mnga ar bestr vl idag av mnga fastigheter (sommarstugor) med egna fastighetsbeteckningar.
    Om det finns ngon med 2 olika byar/hemman (med egna namn), s fr det vl bli "hemmansnamn, ns namn, Torshamn (K)".
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 706
    Varfr inte ha "" som slag av ort.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Hej och tack fr synpunkter.
    Jag delar uppfattningen att man br kunna registrera "" som slag av ort under socken och att prepositionen i t.ex. fdelsenotiser drmed ndras frn "i" till "p" om man inte under den nivn lgger till en by. Det finns stora ar, t.ex. Mja i Stockholms skrgrd, som har flera byar och d blir ortsbestmningen "i Lngvik, Mja, .... ". Jag har nu bland mina anor hittat en lots p n Hstholmen, dr verkar det huvudsakligen bo lotsar med familjer och ngon ytterligare bestmning i form av namn p byar eller torp finns inte. (Se Torhamn AI:1 bild 63-65 hos Arkiv Digital). Jag vill allts att det i uppgifter om mina anor ska st fdd eller dd "p Hstholmen, Torhamn (K)" och inte "i Hstholmen".
    Med vnlig hlsning

Nr du vljer en ort kan du vlja preposition i rutan lngst upp till hger.
    Gller enbart denna gng du vljer orten i frga.
    Men den valda prepositionen finns med i "senast anvnda" ett tag.

Tack, det har jag aldrig noterat.
    D kan jag t.v. lsa detta genom att lgga in en som en by och ndra prepositionen, s det det i alla fall snyggt ut p ansedlarna ...

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •