Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: GEDCOM

  1. #1

    Jan Elmqvist
    Medlemsnr
    27212
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    11

    GEDCOM

    Jag använder DIS som släktforskarprogram men har även Minsläkt. Nu vill jag exportera mina data i DIS till Min släkt för att på ett enkelt sätt sända det till en kompis som har Min släkt. Jag gör en GEDCOM-fil i DIS. Men när jag importerar till Min släkt får jag upp till 6 rader med samma person i Min släkt.
    Detta innebär att jag måste ta bort 5 rader av personen, för att få en kvar.
    Detta bekymrar mig mycket. Jag har försökt att lösa problemet genom att helt avinstallera programmet och installerat det igen men jag får samma resultat varje gång. Vad kan det vara för fel jag gör. Kan någon hjälpa mig med en lösning.

  2. #2

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Innehåller GEDCOM-filen också dubletter? Om inte torde problemet finnas hos Min Släkt.

  3. #3

    Jan Elmqvist
    Medlemsnr
    27212
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    11
    Jag tror att problemet ligger i GEDCOM eftersom jag avinstallerat Min släkt och rensat bort allt på det programmet. Därefter installerat det igen.

  4. #4

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Det förklarar inte var felet ligger.
    Som sagt, titta i GEDCOM-filen med en textredigerare, t.ex. Anteckningar i Windows och kontrollera om det finns dubletter i den filen. Om inte så är Disgen och MinSläkt inte överens om GEDCOM-formatet.

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Hej Jan
    Det är normalt inget problem med GEDCOM mellan Disgen och MinSläkt så troligen är det i GEDCOM filen man skall söka.
    Om du skickar en kopia till min epost (länken hittar du i min profil) så skall jag gå igenom den, jag har en del kontrollprogram avsedda för GEDCOM.
    /Kalle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •