Resultat 1 till 7 av 7

mne: Vad hnder med mitt disbytutdrag nr jag dr?

Vad hnder med mitt disbytutdrag nr jag dr?

Har brjat fundera p att snda in ett utdrag av min egna forskning nr jag nu efter 3 r kommit upp i > 1000 personer, men vad hnder med insnt material nr jag dr?
    Har fr mig att jag lst ngonstans att det raderas, vilket jag, om det stmmer, finner mycket mrkligt.

http://wiki.dis.se/w/index.php?title=Disbyt

Vad hnder om jag avlider?
    Om du har skickat in uppgifter till Dis Arkiv, s ndras hnvisning frn dig till Dis Arkiv.
    Den Dis Arkiv-ansvarige kan lmna ut uppgifter till de som frgar om ditt material.

Om du inte har skickat in uppgifter till Dis Arkiv, s fr dina uppgifter ligga kvar i Disbyt-basen som ett anonym material frn en avliden medlem.
    Tony Rdin - tony.rodin@gmail.com
    Medlem 1631 - Fadder Disgen

Tack fr ditt svar Tony, det lter bra.
    Freslr att den information som finns p Disbyt-hemsida kompletteras med en rad om hur inskickat material hanteras efter ddsfall.

Upplysningsvis vill jag komplettera att i den databas, som planeras ver Sveriges historiska befolkning - RGD, sker arkivering av medlemmarnas forskning efter delvis andra kriterier.

• Inga uppgifter raderas till fljd av medlemmens frnflle.
    • En enskild forskares uppgifter avseende en individ visas inte explicit utan sls samman med alla andra medlemmar, som lmnat uppgifter avseende samma individ.
    • Skulle du vara ensam om att ha rapporterat avseende en viss person, kan sjlvfallet enbart dina uppgifter visas men utan referens till dig som medlem (ven om medlemsnummer existerar i bakomliggande information).

Tack fr din kompletterande information Rolf, det lter utmrkt!

Citat Ursprungligen postat av npslhansen Visa inlgg
    Har brjat fundera p att snda in ett utdrag av min egna forskning nr jag nu efter 3 r kommit upp i > 1000 personer, men vad hnder med insnt material nr jag dr?
    Har fr mig att jag lst ngonstans att det raderas, vilket jag, om det stmmer, finner mycket mrkligt.
    Jag har nyligen startat forska och har ungefr samma frga. Lste detta:
    Citat: Ps. Om man fr reda p att ett forskarnummer inte finns med i medlemsregistret, s kan det bero p att forskaren inte lngre r medlem i freningen, men det kan ocks bero p att forskaren r avliden.
    Jag rekommenderar drfr inte att man frsker f fram vem som str bakom uppgifterna frn annat hll. Uppgifter frn forskare som inte lngre r medlemmar strykes efter hand ur basen, dock med viss efterslpning. Slut citat

Men varfr har man en grns p inskickade uppgifter istllet fr att ta betalt fr tjnsten och f in lite pengar till freningen???

Och varfr tar man bort information om en medlem slutar att vara medlem eller dr. Informationen r ju lika viktig om inte viktigare fr framtiden d.
    Incitamentet att forska och dela med sig frsvinner ju och drmed viljan att dela med sig. Varfr ska jag gra det om det tas bort...
    Det som de forskat fram eller haft i sina egna ldor i generationer frsvinner ju d. Tnk om Riksarkivet skulle gra p samma stt, n denne r dd, nu tar vi bort denna informationen.
    Frfattaren r dd sger biblioteket och tar bort dennes bcker, ja listan kan gras lng...

Jag har varit inne i DISBYT och hittat slktingar andra forskat om, men kan inte lsa allt och detta beroende p att jag inte hunnit skicka in ngot.
    Mina frldrar har gjort en diger slktforskning som bara finns p papper och som nu ska in i DIS 8.2. Men jag behver komplettera och bromsas...

Eller har jag missuppfattat ngot?

Janke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Inlgg
    132
    Nr en medlem dr tas inte bidraget bort, men det anonymiseras.
    Medlemsnumret ndras till annnn, dr nnnn inte r samma som tidigare nummer.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •