Jag har nyligen startat forska och har ungefär samma fråga. Läste detta:
Citat: Ps. Om man får reda på att ett forskarnummer inte finns med i medlemsregistret, så kan det bero på att forskaren inte längre är medlem i föreningen, men det kan också bero på att forskaren är avliden.
Jag rekommenderar därför inte att man försöker få fram vem som står bakom uppgifterna från annat håll. Uppgifter från forskare som inte längre är medlemmar strykes efter hand ur basen, dock med viss eftersläpning. Slut citat
Men varför har man en gräns på inskickade uppgifter istället för att ta betalt för tjänsten och få in lite pengar till föreningen???
Och varför tar man bort information om en medlem slutar att vara medlem eller dör. Informationen är ju lika viktig om inte viktigare för framtiden då.
Incitamentet att forska och dela med sig försvinner ju och därmed viljan att dela med sig. Varför ska jag göra det om det tas bort...
Det som de forskat fram eller haft i sina egna lådor i generationer försvinner ju då. Tänk om Riksarkivet skulle göra på samma sätt, nä denne är död, nu tar vi bort denna informationen.
Författaren är död säger biblioteket och tar bort dennes böcker, ja listan kan göras lång...
Jag har varit inne i DISBYT och hittat släktingar andra forskat om, men kan inte läsa allt och detta beroende på att jag inte hunnit skicka in något.
Mina föräldrar har gjort en diger släktforskning som bara finns på papper och som nu ska in i DIS 8.2. Men jag behöver komplettera och bromsas...
Eller har jag missuppfattat något?