Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: DIS Wiki

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Jag har studerat många webbpubliceringsverktyg (PGV, TNG, FTPHP) och det är endast i FTPHP jag fått inmatningen att fungera hyfsat online. Det programmet har dock en bit kvar innan det är redo att användas för stora projekt. De statiska, HTML-genererande programmen kan vi utesluta i sammanhanget.

Jag avråder från massimport av GEDCOM i en Wiki och i andra program också för den delen. Man skulle kunna hålla isär det som inmatas av respektive användare, men då får man en massa dubletter som motsäger hela idén. Det finns för många namnsamlare och man måste kräva att personerna inte finns inlagda innan man skriver in dem. Jag tänker att man skriver för framtiden, lite som en referensdatabas. Sikta på kvalitet istället för kvantitet.

En wiki är tänkt för samarbete över nätet (med versionshantering), inte riktigt jämförbart med att skriva lokalt i ett ordbehandlingsdokument. Säkerhetsproblemen får man oavsett vilket program man använder på nätet, om de är gjorda för forskningssamarbete.

Det ultimata hade förstås varit om det funnits ett dedikerat webbaserat släktforskningsprogram för DIS (svenska) behov. Min tanke är att en wiki är ett sätt att börja samarbeta med släktforskning över nätet.

Undrar om man kan mata in informationen på ett standardiserat sätt i en wiki som gör att det kan konverteras i framtiden, när/om man får bättre verktyg!?
    Senast redigerat av Phryxe den 2010-10-05 klockan 09:17.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •