Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: DIS Wiki

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039

    DIS Wiki

    Något för DIS? Det har nämnts tidigare. Kräver moderering av innehåll och att man strukturerar innehållet så att det inte blir oöverskådligt. Vilket innehåll? Detta är något som kanske borde drivas av DIS i samarbete med förbundet.

    Sajten adelsvapen.com har en intressant genealogisk Wiki. Tyvärr verkar den drivas av kommersiella krafter vilket gör den ointressant för många.

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    En wiki behöver vi under alla omständigheter, t ex som ett slags lättviktigt sätt för folk att dela med sig av disgen-tips. Jag skulle tro att det tar ett bra tag innan det blir någon större skrivaktivitet där så det är nog bara att starta och se vad som händer. Det känns som att det är relativt lätt att göra det nu med en egen server istället för Levonline.

    jag antar dock att du menar en mer släktforskningsinriktad wiki? Det låter som något man ska driva tillsammans med andra så det inte blir splittring i onödan. Då ska man också ha en idé om upplägget - vilken typ av artiklar vill vi se och vilka typer vill vi inte se. adelsvapen.com har en sida per släkt. Det funkar ju när man har ett såpass snävt upptagningsområde så att säga. Men om man ska göra något för alla, ska man ha en artikel per gubbe då? Hur får man i så fall överblicken?
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Överblick i en wiki tror jag man i mycket får genom att använda kategorier. Man bör nog grunna i förväg på vilka som kan vara lämpliga att ha. Genom att knyta en sida till en kategori får man ett index. Tror man kan ha underkategorier också och på så sätt få en hierarkisk struktur. Man kan ju inte söka i en wiki på födelseort Kumla (T) eller efternamn Sten, men kan styra upp en del genom kategorier.

    Startsida och länkar till kategorierna kan vara lämpligt att lägga upp som admin.

    Man kan också fundera på om man ska skapa mallar för respektive person-, släkt-, socken-sida etc.

    Om man använder Mediawiki finns en modul för att hantera fotnoter.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Det finns också stöd för utskrifter (av en eller flera sidor) i PDF.

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    En annan sak man nog bör ha en plan för (en rekommendation), för hur man ska namnge sidorna (se ex. wikitree.com). En svensk genealogisk wiki kommer förmodligen att ha en hel del Maria Johansson etc.

  6. #6
    Från tyska DIS finns ett intresse att samverka kring någon slags Gen-Wiki. Det har hört av sig till mig någon gång. Möjligen skulle man kunna ta tag i den tråden.
    /Olof C

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •