Resultat 1 till 9 av 9

mne: DISBYT-tkomst frn andra program n Disgen?

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlgg
    232

DISBYT-tkomst frn andra program n Disgen?

Eftersom Disgen inte lngre uppfyller mina krav vad avser frmga att anvndas fr slktforskning har jag 'gtt ver' till en betydligt mera kapabel och mera flexibel programvara.

nskvrt vore att DISBYT-skningar (fr lsning) kunde gras via ett ppet och vldokumenterat grnssnitt fr andra program n Disgen. DIS str ju nominellt fr "Datorhjlp i slktforskningen". Reellt str det - som jag ser det - huvudsakligen fr "Disgenanvndning i slktforskningen".

Finns planer fr att ppna DISBYT fr andra program n Disgen? Om 'ja', nr? Om 'nej', varfr?

Det protokoll som anvnds fr kommunikation mellan Disgen 8.2d och DISBYT har ltit sig tydas och drefter anvndas, men eftersom det inte r dokumenterat, s kan eventuellt kommande Disgen- och DISBYT-versioner komma att anvnda andra protokoll. Ett stabilt grnssnitt skulle allts vlkomnas.

Tillggas kan att Disgen - under de r jag huvudsakligen gnade mig t slktregistrering - fungerade ngorlunda vl.

r lite osker p vad du egentligen menar. Bidrag till DISBYT kan lmnas frn alla program som kan exportera i GEDCOM-format. Det r inte fast knutet till DISGEN, ven om det rkar finnas en frdig funktion i DISGEN fr export till DISBYT.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlgg
    232
    D jag skrev "DISBYT-skningar (fr lsning)" antog jag att syftet blev tydligt.

Mina frgor avser allts mjligheten att ifrn andra program n Disgen via programvarugrnssnitt (TCP/IP) kommunicera med DISBYT fr att f den information om en viss person som eventuellt kan finnas i DISBYT att visas i ex.vis en webblsare.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlgg
    1 012
    Undrar vad som r vitsen med att ha denna sk-funktion i Disgen. Varfr inte bara ska i en webblsare?

Janke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Inlgg
    129
    BrJohan, det verkar som om du bara anvnt DISBYT via DISGEN.
    Dessa r tv helt separata verktyg, men DISBYT kan ns frn DISGEN.
    DISBYT innehller uppgifter frn DIS-medlemmars forskning och r i frsta hand avsett fr att skapa kontakt mellan forskare och br inte anvndas som klla.
    DISBYT nr du direkt p webben hr: http://disbyt.dis.se

Anders Ard
    Medlemsnr
    49324
    Inlgg
    49
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlgg
    nskvrt vore att DISBYT-skningar (fr lsning) kunde gras via ett ppet och vldokumenterat grnssnitt fr andra program n Disgen. DIS str ju nominellt fr "Datorhjlp i slktforskningen". Reellt str det - som jag ser det - huvudsakligen fr "Disgenanvndning i slktforskningen".
    Jag kan se ett flertal intressanta mjligheter fr ett ppet, standardiserat API med ngorlunda samma funktionalitet som Disbyts Web-grnnssnitt.
    Dessutom nr man vl har Web-grnnssnittet till Disbyt s r det relativt ltt att gra ett REST-API med samma funktionalitet minus HTML-formateringen.

S jag stttar absolut att DIS gr ett sdant API.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlgg
    1 012
    Den enda vits jag kan se med ett dylikt API r om man kan kopiera ver uppgifter frn Disbyt till Disgen eller gra jmfrande skningar/utskrifter tillsammans med sina lokala filer, annars frstr jag inte varfr man ska tynga ned Disgen (eller andra program) med detta.

Anders Ard
    Medlemsnr
    49324
    Inlgg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlgg
    Den enda vits jag kan se med ett dylikt API r om man kan kopiera ver uppgifter frn Disbyt till Disgen eller gra jmfrande skningar/utskrifter tillsammans med sina lokala filer, annars frstr jag inte varfr man ska tynga ned Disgen (eller andra program) med detta.
    S vitt jag frstr finns det redan och anvnds I Disgen. Och r uppskattat. Kanske andra program vill kunna ha samma funktion?
    Och frgan om att "tynga ner" r ju upp till utvecklarna av det enskilda programmet att bestmma om. Vill man inte ha det s strunta i det.

Och genom att ppna upp via ett ppet API kanske helt andra mjligheter ppnar sig - integration med det egna slkttrdet p Webben? integration med Wikipedia?, ...?
    Vad jag vet r att om man ppnar upp mjligheten s kommer folk att anvnda den - vem vet kanske vi fr ett fantastiskt system som vi inte ens kan frestlla oss idag (jmfr Webben som bygger p ppna APIer och dr en grundpelare r att man ska kunna integera olika system och data).

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlgg
    1 012
    Det finns ett skformulr i Disgen, men resultatet ppnas i ett webbfnster inifrn Disgen. Inga funktioner i vrigt, tycks det.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •