Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Export

  1. #1

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33

    Export

    Det saknas i Disgen...
    En knapp/spak "Sekretess vid export" till/från.
    I läget "Till", kommer inte de ut som har levt något år under de senaste 100 åren, undantag om de dog för över 25 år sedan.
    Antalet år 100/25 får gärna vara justerbart i en inställning.
    Detta behövs i många samanhang, inte minst då DIS Arkivs adm. skall svara en som frågar på material i DIS Arkiv.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Kjel, mina kommentarer framgår av annat inlägg, se detta.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33
    Christer
    Dina kommentarer på andra platsen, där du skriver om vad som kan vara tillåtet eller ej, kränkande eller ej. Det är inget svar på mitt inlägg.

    Jag får inte i DIS Arkiv-utskrifter ha med personer som levt under de 100 sista åren, undantag om de varit döda i mer än 25 år. [punkt-slut]

    Den tid det tar att manuellt sitta och kapa i en antavla innan utskrift - finns inte! DIS Arkiv-funktionen haltar därför.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    OK, förstår. Men hur vill du att exkluderade personer ska se ut i antavlan?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33
    Dom skall inte se ut alls - de får inte vara med. Jag skulle vilja bocka för, innan jag startar en utskrift av en stamtavla, att utskriften skall styras av de regler som gäller för sekretess. (100/25 år). Så gör jag en stamtavla och Disgen ser till att inga släktgrenar sträcker sig in i nutid enligt sekretessregeln. Default 100/25 år eller vad jag ändrat det till i inställningar innan utskrift.

  6. #6
    Jag inser att PUL förbjuder viss information i DISarkiv. Men man vill ju ändå spara den - för sig själv, och för sitt dödsbo. Ska man alltså uppmana dödsboet att göra säkerhetskopiering, och spara den kopian som enskild egendom tills PUL-tiden gått ut?! Det verkar jobbigt! Tänk om det kunde lösas på något annat sätt.

  7. #7

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33
    Hej Ingemar. Mitt svar tidigare var ett svar på Christers inlägg. PUL förbjuder inte DIS Arkiv att lagra, DIS har tillstånd. Så dödsbo behöver inte ligga på säkerhetskopian. Det jag tog upp med Christer var då DIS Arkiv skall dela med sig av material de har, då får vi inte dela med oss hur som helst, utan har sekretessgränserna att hålla oss till. /Kjell

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Detta behövs ju också när man exporterar till html. Det händer mer än en gång att folk hör av sig till DIS och klagar på att någon med hjälp av Disgen har framställt en släkttavla som omfattar nu levande personer.

    Jag tittade på det till 8.2 men det var inte alldeles enkelt att åstadkomma, tyvärr, så det blev inget den gången.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Kanskje kan problematikk rundt nålevende på web løses slik at ved f.eks. presentasjon av egen anetavle med etterslekt gjøres slik at de nærmeste personer i tid plasseres i egen katalog som kan beskyttes med en .htaccess-fil som medfører at man må ha brukernavn og passord og at åpen informasjon plasseres i en annen katalog.

    F,eks, at man ved html-eksport har angitt en plassering /mineaner, at de nærmeste plasseres i en katalog navngitt /<katalognavn>_naatid, f.eks. konkretisert her /mineaner_naatid

    Da kan de man har gitt brukernavn til få se hele slekta, mens andre kun får se de eldre generasjoner.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  10. #10

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Att ha 100 års sekretess rent generellt vid export till htlm från Disgen är ett bra förslag och gör att det i likhet med den information som skickas till Disbyt har god marginal gällande Pul och rent etiska aspekter.

  11. #11
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Nu har det gått ett år sedan frågan aktualiserades, har det funderats något på detta?

  12. #12
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vid nästa version när funktionella förbättringar är aktuellt, så kommer vi att ha med det i listan med förslag för prioritering.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •