Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lägg ihop två Disgen datafiler.

  1. #1

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210

    Lägg ihop två Disgen datafiler.

    Det blir mer och mer vanligt att man vill lägga ihop två släktforskningar till en.
    Man har kanske tagit vara på mina föräldrars släktforskning detsamma har partnern gjort.
    Men hur skall de nu kunna lägga ihop detta till en släktforskning som gäller den nuvarande familj?

    Om båda släktforskningarna är utförda i samma program, Disgen, borde det vara en given möjlighet att i programmet att slå ihop de två databaserna till en ny.

    Nu finns där en funktion "export i textformat" för detta men den tar bara med runddata inte de speciella finnesser som Disgen har, t.ex. att koppla orterna till en ortsdatabas och källorna till ett källträd.

    Kommer detta att vara implementerat i den nu kommande versionen av Disgen?
    Senast redigerat av Karl-Edvard Th den 2014-11-16 klockan 16:16.

  2. #2

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Hej Karl-Edvard
    Nu är du inne på min tanke "Vad den ena har men inte den andra" Där syftar jag till att kunna skapa en lista på de personer som finns i den ena datadasen men inte i den andra, och sedan lägga ihop för att komplettera. Jag hoppas kunna göra detta med hjälp av ett program som liknar Dubbelgångaren 2013 men hittar inte lösningen.

  3. #3

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Runar, Ja när Du skapat din söklista så hoppas vi att programmet är kompletterat så att det går att göra en export som tar med all information. Som det är nu kan Du exportera i textformat och få Orter och källor med i sina respektive notiser och sedan för hand koppla dem till ortsdatabasen respektive källträdet.

  4. #4

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Hej igen Karl-Edvard
    Svårigheten är ju vad som händer i familjerelationen i mitt tankeexperiment när jag ur en databas tar bort det som är gemensamt för båda.
    Av två små databaser går ju bra att skapa en ny databas med hjälp av gedcom, för att sedan för hand ta bort dubbletterna för hand.

  5. #5

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Runar,
    Om Du i den exporterande datamappen har skapat en söklista på de personer som Du inte har i din datamapp så gör Du sedan en export i textformat och då hoppas vi att den nya versionen an Disgen är modifierad så att Du får med kopplingarna till ortsdatabasen och källträdet för att sedan importera dem i din datamapp.
    Som det är nu får Du göra den kopplingen för hand efter export i textformat eller Gedcom. I Gedcom kan man få med källorna men i ett mycket bristfälligt format. Man får med källorna utan grupperna så alla källor i en hög.

  6. #6

    Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    Ort
    Lund
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Karl-Edvard Th Visa inlägg
    Det blir mer och mer vanligt att man vill lägga ihop två släktforskningar till en.
    Man har kanske tagit vara på mina föräldrars släktforskning detsamma har partnern gjort.
    Men hur skall de nu kunna lägga ihop detta till en släktforskning som gäller den nuvarande familj?

    Om båda släktforskningarna är utförda i samma program, Disgen, borde det vara en given möjlighet att i programmet att slå ihop de två databaserna till en ny.
    I projektet Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD - se www.dis.se/sv/projekt/genealogisk-databas.html) har vi implementerat en liknande funktionalitet - möjligheten att matcha och lägga samman två GEDCOM-filer. Så en möjlighet är att exportera bägge släktforningarna till GEDCOM, sedna slå ihop dom, exportera det sammanslagna till GEDCOM och sedna importera den i ditt program.
    Än så länge är exporten av den sammanlagda GEDCOM-filen lite för primitiv för att vara riktigt användbar, men det är på väg.
    I RGDs Web-tjänster finns också funktioner för validering/egenkontroll av GEDCOM-filer (namn-, ort-, och dubblett-kontroll), samt att se avvikelser mellan matchade GEDCOM filer.
    Systemet börjar närma sig beta-status så det går bra att börja testa det nu - hör av dig till mig om du är intresserad.

  7. #7

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Vore nog intressant att få testa.
    Vid exporten till Gedcom måste alla grupper vara med.
    Vid importen får inte de hänvisningar som är identiska generera var sina hänvisningar i källträdet.

  8. #8
    Vill komplettera Anders uppgifter ovan.
    Det är inget som helst problem att ta in två eller flera Gedcomfiler i den nuvarande testutgåvan av RGDs Webversion (Användarregistrering krävs - kan ges av Anders).
    Jag har själv arbetat i detalj med att analysera två omfattande forskarfiler - min egen och en annan forskares för att identifiera och korrigera avvikelser mellan filerna.
    Jag har inte haft behov att gå så långt som att sammanföra filerna till en gemensam - i mitt aktuella fall ser jag det som relevant först när RGDs huvudfunktion introduceras.

    Jag vill betona att det ofta är ett omfattande arbete att analysera avvikelser i såväl relationer och sakuppgifter innan det över huvud taget kan bli aktuellt att sammanföra filerna.

    Om intresse finns ställer jag gärna upp med ytterligare information kring tillvägagångssätt.

    Rolf Carlsson
    Medlem i RGDs Projektgrupp

  9. #9

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    ... när RGDs huvudfunktion introduceras. ...
    Vilken - precist formulerad - är denna "huvudfunktion"?

  10. #10
    Uppbyggnad av RGDs huvuddatabas, vilket ännu ej existerar.

  11. #11

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    169

    Två disgen data till en

    Nackdelen att gå via Gedcom är ju att källstruktur och ortsträd förloras. Om man kan koppla ihop utan att förlora strukturerna vore bra även om det blir dubletter i ortsträdet (under församlingsnivå då) och likaså dubletter bland källorna.
    Kanske kan man sen köra ett program likt sök dubletter på oretr och källor och koppla alla personer till den ena dubletten och radera den andra. Vore bra julklapp från DIS.
    Jag hade 4800 dublettorter i under församlingsnivå i ortsträdet och spenderade en arbetsvecka på att korrigera detta och avslutar med att konvertera Disgenorter. Att flytta alla texträngar ny källa under grupp som konverteringen från DG8 till Disgen 2017 skapade och koppla samman alla personer till en källa och radera dubletten är ett oöverstigligt arbete. Väntar till programmet kan göra det åt mig.

  12. #12

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Att skapa ett program som klarar av att automatiskt slå samman två databaser är knappast möjligt.

    Under arbetet med openRGD gjordes en variant som verkade lovande men tyvärr kom den inte med till den tillgängliga versionen av openRGD.

    Det bygger på att man har en ordinarie databas och vill addera personer man fått via en GEDCOM fil.
    Filerna matchas först och därefter skapas en ny GEDCOM fil med enbart unika personer och relationer från den tillkommande filen.

    Det innebär att man inte påverkar sin ordinarie databas alls och kan importera den skapade GEDCOM filen utan att dubbletter skapas.
    Det är ju en stor fördel att den ordinarie databasen inte på något sätt påverkas.

    Men det finns ju också nackdelar, dels kan tillkommande data påverkas negativt av GEDCOM konverteringen.
    De tillkommande personerna måste manuellt kopplas till befintlig databas där släktträden går ihop.

    Under testerna av programmet konstaterandet att närmare än så går nog inte att komma.
    Att inte riskera något med sin ordinarie databas och med GEDCOM flaggan kan man enkelt se vad som är ursprungligt data och vad som är tillkommande.

    Dessutom ger ju matchningen massor av bra information, för att kunna höja kvaliteten även på personer som var gemensamma i de båda släktträden.

    Tyvärr finns detta program bara i en testmiljö, men om det finns starkt behov en sådan tjänst kanske det går att övertala Dis om att införa det i openRGD.

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Med hjälp av XML-export från den ena och import i den andra datamappen så blir det bra. Läs mer på handledningarna https://www.dis.se/person-export och https://www.dis.se/person-import .
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •