Tv saker som berr varandra, hur man anger att ngon r "dd" i Disgen/hur man exporterar till HTML utan att f med levande:

Nr jag exporterar till HTML vill jag inte ha med levande personer. Har inte riktigt hittat en smidig vg att lsa detta anat n genom att skapa en hel sklista och manuellt plocka bort levande.

Finns det ngot stt att markera "dd" p en person utan att ange en datum, och sedan ha detta som ett argument i sklista? Jag inser att jag fr alla utan knd ddsdag kan g in och ange "Fre....." med ett antagande att man inte blir ldre n x r. Men gedcomstandard har vl mjlighet att bara ha "Dead". I ancestry kan man stta en person som dd fr att den skall visas.

Ngot annat smart(are) stt att f undan levande personer vid sklista? Att ange "levande" hade ju (tyvrr) varit mycket enklare n att ange vilka som r dda utan att man vet datum.

En relaterad frga r om man (terigen i jmfrelse med Ancestry) kunde representera levande med att namnet erstts med "Levande" och inga andra data. D kan man behlla en lnk mellan tex dd farfar och dtt barnbarn ven om far lever. Och s kan ju lsaren som r intresserad maila och frga om levande personer utan att man publicerar dom.

HTML-exporten r en fantastisk funktion fr ett s hr litet, freningsfinansierat program, s mina frgor och jmfrelser r absolut ingen kritik, bara funderingar hur jag kan jobba mest effektivt.