Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: HTML Mallar

  1. #1

    Morgan Wetterstrand
    Medlemsnr
    31767
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    7

    HTML Mallar

    Hej!

    Jag letar efter lite fler mallar till disgen 8.2a. Dom som finns inbyggda i Disgen passar inte min sida samt är det helt fel fäger i dessa. Eller är det någon som vet om hur man kan ändra de befintliga så att man kan matcha in detta själv?

    // Morgan

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Robert Markström gjorde ett jättejobb för ett antal år sedan med mallarna till 8.1. Se http://www.dis.se/discus/messages/58/1063.html. Jag tror inte hans websida hos Telia finns kvar, men kanske det skulle gå för intresserade användare att samarbeta kring att utveckla mallarna? Vi har ändrat en del i 8.2 vad gäller hanteringen och det finns nog ingen bra dokumentation, men det är inga hemligheter så problemen går nog att lösa.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3

    Morgan Wetterstrand
    Medlemsnr
    31767
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    7
    Hej Daniel

    Ja hemsidan hittas inte längre tyvärr. Det låter väldigt intressant om man kunde gå tillsamans och hjälpa varandra med detta.
    Är det någon dokumentation som kommer att framställas framöver? Hur får man annars reda på hur och vad man ska ändra för att få olika typer av mallar?

    // Morgan

  4. #4

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Hej,

    Vissa av mallarna använder sig av Style sheets (CSS-filer) där utseendet styrs, man kan enkelt editera dessa för att ändra exempelvis bakgrundsfärger och färger på texter m.m. på ett ställe så att det slår igenom på alla ingående mallar.

    Mitt råd är att du kopierar hela mappen med alla filer för den mallen du vill utgå ifrån (sökvägen står i beskrivningsfönstret när du väljer mall) till din datamapp (den som öppnas när du i menyn väljer Arkiv, Öppna datamapp). Här skapar du en mapp med namnet HtmlMallar, om den inte redan finns, och kopierar sedan ner mappen med filerna där. Du kan ju för tydlighetens skull döpa om denna mapp sedan för att ha kvar både originalet och din egen version.

    Användarmanual för mallarna står näst högst upp på min attgöra-lista, först vill jag anpassa mallarna så att de klarar W3C-valideringen, jag försöker då samtidigt att få till Style sheets till mallarna. Sedan kommer användarmanualen. W3C-valideringen börjar närma sig men arbetet har stått still ett tag på grund av förmycket arbete o resor. Utgår du från en malltyp som använder sig av style sheets kan du enkelt hantera kommande uppdateringar genom att kopiera in allt utom CSS-filen till din egen mapp.

    Du får gärna höra av dig om du har frågor eller synpunkter

  5. #5

    Morgan Wetterstrand
    Medlemsnr
    31767
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    7
    Hej

    Tack för tipset och jag ska genas börja med att labba med vilken typ av mall jag vill ha på min sida.
    Ja jag förstår att det kan vara mycket på jobbet och allt inte kan göras meddetsamma, har liknande jobb med mycket resor.
    Och jag kanske ställer några frågor framöver och tack igen för ett snabbt svar

    // Morgan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •