+ Svara på ämne
Sidan 6 av 10 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 182

Ämne: Släkttrim - Frågor/synpunkter

Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlägg
    Det skrivs: "OBS filer för "guest" sparas inte mellan sessioner.", men också - och möjligen kontradiktoriskt - "Däremot kan de GEDCOM-filer som bearbetas i version 0.5 komma att användas för interna tester (som t.ex. sammanslagning med andra filer) i RGD-systemet".
    Filer som man laddar upp som GUEST sparas inte mellan sessioner.
    Under utvecklingstiden (fram till system 1.0) kan filer, som råkar ligga på systemet när tester körs, komma att användas för interna tester av programvaran. Filer som skapas av eller används under dessa tester sparas inte och lämnar inte systemet.

Det skulle nog inte stått "RGD-systemet" - ska ändra det så att det framgår mera tydligt att detta bara gäller under utvecklingen fram till system 1.0.

I avvaktan på info om vad som gäller för "guest"-GEDCOM-filer, avstår jag från GEDCOM-uppladdning.
    Eftersom det som utvecklas nu, i samarbete med Internetfonden .SE, är ett open source projekt kan du ju alltid ladda hem programet och köra den lokalt på din egen dator. Då har du också full kontroll över dina GEDCOM-filer och kan dessutom ändra programet så att det passar dina behov.

Hoppas bara att du bidrar med dina program-ändringar så att vi får ett bättre system som fler kan ha nytta av.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Bra, då råder tillräcklig klarhet!

I vilket GitHub-'repository' finns programvaran?

Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    Jag håller på med det och räknar med att ha det klart i denna månaden.

Vill du (och andra) ha koden snabbare kan jag lägga upp ett temporärt tar-arkiv på servern.
    Säg till i så fall.

Bror, eftersom du är DIS-medlem kan du ju registrera dig som användare (kontakta Anders) och därigenom erhåller du automatiskt möjlighet att spara ditt material mellan arbetstillfällena. Du behöver då inte vänta på någon lansering av produkten.

Rolf

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Det han vill är ju tvärt om - garanti att *inget* sparas, ente ens för någon anonym test...

Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    https://github.com/andersardo/gedMerge

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Släkttrim.
    Jag har nu testat Släkttrim på en större släktfil till både stor nytta och en del funderingar. Jag fann några dubbletter som jag inte hittat med Disgen och namnfel "Avvikande Kön". Ortnamn som inte kunde identifieras, men där var nog 98% orter i Norge. Jag önskar att det funnes en ortdabas för Norge liknande den för Sverige som man kunde importera till Disgen. Datum ej godkända hade ja några stycken,
    det var sådana med intervall och dito ungefärliga. där borde det kanske göras något. Åtminstone Disgen tillåter det, och jag antar även andra släktprogram har den möjligheten. I övrigt är det en funktion jag kommer att utnyttja på mina övriga flockar längre fram för en kommande Disbytsändning.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Hej Åke
    Trevligt att du tycker testen varit till viss nytta, det är det vi hoppas på.

Web-sidan är ju enbart en egenkontroll och inget "rätt eller fel", det är helt upp till dig om du tycker att du bör ändra några uppgifter eller inte. Det har heller inget med om Disgen tillåter eller inte.

När det gäller församlingsdatabas har vi ännu inte en komplett tidsorienterad församlingsdatabas för Sverige, så någon motsvarande för Norge kommer inte att finnas här. Däremot kan Disgens ortdatabas utökas med orter i Norge eller med vilket land som helst.

Syftet i RGD är att händelserna född, vigd och död skall referera till en Svensk församling eller ett land. Så alla orter i Norge blir bara identifierade med Norge.

Sen en kommentar som också gäller dina synpunkter på datum. Listorna med kommentarer är inga "fellistor" utan bara kommentarer. Finns ingen exakt församling så är det ändå helt OK och finns det inget exakt datum är det också OK att ange intervall eller ungefär.

Funktionerna i web-sidan kommer från ett pilotprojekt för RGD (Rikstäckande Genealogisk Databas) så denna web-sida kunde då skapas, som en biprodukt av pilotprojektet.
    Syftet och ideologin bakom RGD är:
    Alla släktforskares data skall läsas in till RGD helt i original, utan att göra några ändringar i uppgifterna.
    När RGD fått in "samma individ" från flera släktforskare skall RGD välja de kvalitetsmässigt bästa händerna som finns tillgängliga.

Den gemensamma individen, som vi brukar kalla RGD-individ, kan alltså vara ett hopplock från olika släktforskare.
    Det är den RGD-individen som sen kommer att presenteras i RGD.
    Varje släktforskares uppgifter finns i bakgrunden för att kunna spåra ursprunget till en uppgift i RGD.

Funktionerna i RGD är ännu inte framtagna för beslut, så hur det slutligen kommer att fungera vet vi ännu inte.

Göran idarsson
    Medlemsnr
    28026

Förnamn

Jag har just startat med min första Släkttrim som verkar mycket intressant!
    Men, en första detalj som jag tror kan förbättras är förnamnslistan. Jag får väldigt många ifrågasatta namn som är korrekta, tex Töre, Una, Ali och Ahli alla kvinnonamn. Kan jag bidra med en lista från mitt material eller är ni redan i färd med åtgärd?

Hej Göran

Intressant att du testar. Vad gäller namndatabasen är den långt ifrån fullständig och den kommer att byggas ut ytterligare, när vi startar med arbetet med att bygga upp RGD.

Det du kan kolla är om det exempelvis finns felstavningar som Kartina, Lasr och liknande, som bör rättas till i din egen forskning. Alla korrekta namn kommer att uppdateras.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Namnkontrollen i Släkttrim är avsedd att försöka hitta personer med fel kön. Finns det något kvinnligt namn på personen, så blir det ingen "felsignal". Om det finns bara ett förnamn eller om samtliga namn finns i databasen med avvikande kön, så skrivs raden ut. Listade poster skall inte ses som fel, utan bara som en indikation på vad som kan kontrolleras lite extra.

Just de exempel som anges finns i databasen som mansnamn, därför hamnar de i listan. Databasen är avsedd att hantera tvåkönade namn, men är som Rolf påpekat långt ifrån fullständig.
    Vi har därför inte heller med funktionen att söka felstavade namn ännu, den kommer först i nästa generation av namndatabas.

Skulle vi inväntat 100%-iga kontrolltabeller skulle förmodligen web-sidan inte kunnat läggas ut inom rimlig tidsrymd. Varken namnkontrollen och församlingskontrollen har produktionsstatus, utan vi använder de tabeller, som togs fram i RGD pilotprojekt. Beslut finns att skapa produktionsversioner av dessa två tabeller, men det arbetet har ännu inte aktivt startas.
    Senast redigerad av C-J Gustafsson den 2015-04-27 klockan 00:13.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Alternativ dubblettkontroll, 2A
    Det har inte kommit några kommentarer eller frågor på den alternativa dubblettkontrollen. Betyder det att den inte används?

För ett tänkt RGD, är dubbletter i indata den allvarligaste felkällan till att få in dubbletter i RGD databasen. Därför har vi olika kompletterande program för att kunna hitta dessa.
    Inget dubblettsökningsprogram är 100-procentigt, dubblettsökningsprogram skapas med någon viss utgångspunkt och ger därför olika resultat.

Det är därför fördelaktigt att använda flera program, det ett program missar kanske ett annat hittar. Så är ni Disgen eller MinSläkt användare, kan det finnas själ för att komplettera era dubblettkontroller via Släkttrim. Gärna också andra dubblettsökningsprogram som t.ex. Dubbelgångaren.

Den ordinarie dubblettkontrollen i Släkttrim, där listan med kandidater har begränsats för att falsklarmen inte skall bli för många, bör därför kompletteras med den alternativa dubblettkontrollen 2A.

Den listan är inte begränsad, så det är inte meningen att man skall gå igenom hela den. Sorteringen (finns två olika) skall lägga de troligaste kandidaterna överst.

Fördelen med den tekniken för att söka dubbletter är att den tar med jämförda personer med få händelseuppgifter. Dessa kommer normalt inte upp till den "minimipoäng" som andra program kräver.

Förutom de personer som sorteras först i listan kommer det med många Erik Eriksson, Per Persson och liknande som saknar händelseuppgifter.
    Dessa är näst intill omöjliga att angöra om de är dubbletter eller inte.

Mitt tips är att skumma av den långa kandidatlistan efter lite ovanliga förnamn och/eller efternamn, då kan man ibland hitta dubbletter där någon av kandidaterna helt saknar händelser.

Vi skulle vilja ha era synpunkter på dubblettkontrollerna i Släkttrim och kanske tips på vad som skulle kunna förbättras.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Har inte blivit att använda den ännu, kommer.

Kanske namnet ska ändras till "Kompletterande dubblettkontroll" eller "Dubblettkontroll, steg 2"? Nu låter det mest som något man ska ta till om man är missnöjd med vanliga dubblettkontrollen...

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Det är inte någon kompletterade kontroll eller något steg 2.

Det är helt enkelt bara två alternativa metoder att söka dubbletter. De kan precis som andra dubblettsökningsprogram ge lite olika resultat, det ett program missar kan ett annat program hitta.
    Men bättre namnförslag mottages tacksamt.

Den ultimata dubblettkontrollen utförs i Matchningsförfarandet då en familjebild i indata jämförs med en potentiellt matchande familjebild i Databasen eller en annan Gedcomfil.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Nu har jag hunnit testa/Använda "Alternativ dubblettkontroll, 2A" en del och det är både avancerat, snyggt och användbart :-)

Hittade några "bra" dubbletter som var lätta att fixa till. Som exempel en person som var ingift man till mammas fyrmänning (fanns där med fru och barn) var samma person som en son till farfars syssling (fanns där med föräldrar och syskon) - bara att göra "merge" på en person.

Göran idarsson
    Medlemsnr
    28026
    Även jag är i full färd med att testa min stora databas. Trots att jag skickat material till DISBYT många gånger, alltid med kontroll och korrigeringar både före och efter, hittar jag många dubbletter. MinSläkt har en allt för grov listning av "misstänkta" dubbletter och en genomgång är därför både tidsödande och ger relativt få verkliga träffar. Trots det hittar Släkttrim ett betydande antal verkliga träffar. Jag vill framhålla, trots det sagda, att jag är mycket nöjd med MinSläkt.
    Returfilerna som jag fått via Släkttrim har jag kopierat över i Word-arbetsfil som jag succesivt betar av. Rangordningen med de högsta poängen först är bra. Hittills har jag betat av ned till 7 (+) med näst in till 100 % relevans. Genomgången leder till många nya kopplingar mellan olika släktlinjer och därmed följande behov av komplettering. Efter fullständig genomgång av första omgångens svarsfiler avser jag att testa en ny GEDCOM. Förmodligen har kvaliteten förbättrats avsevärt men behöver säkert SLÄKTTRIMas igen.
    Tack för ett mycket bra initiativ och jag ser fram emot det slutliga resultatet med en nationell databas.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Släkttrim kommer att vara stängt i morgon, tisdag den 12/5 men vi hoppas att allt skall fungera igen till onsdagen.

Släkttrim flyttas under tisdagen till en server hos Dis och kommer att nås via länk på - https://rgd.dis.se/ -

Så från och med onsdag 13/5 använder ni - https://rgd.dis.se/ -

Fortsätt att bearbeta era GEDCOM filer och fortsätt att höra av er med synpunkter.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Hej Göran

Tack för ditt beröm, det är alltid trevligt att få.

Vi är tacksamma för alla synpunkter och förslag. Vi tål även kritik (i alla fall befogad och i små doser), det är viktigt med andras tankar och synvinklar för att funktionerna skall utvecklas och förbättras.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Nu är Släkttrim igång igen via den nya länken https://rgd.dis.se/

Från denna sidan klickar ni er vidare till inloggningssidan för Släkttrim. Där är allt som tidigare, eller nästan i alla fall.

Har ni bråttom kanske ni missar denna raden:
    Nu borde allt gå att använda som vanligt - kom ihåg att inga databaser har flyttats med från den tidigare test-servern - ni får ladda upp de GEDCOM-filer som ni vill använda på nytt.

Det gäller er som har personligt konto, där databaserna lagras tills ni själva tar bort dem. De tidigare databaser ni hade är inte flyttade, utan måste nu skapas återigen via GEDCOM filen.

För användare som använder inloggning som guest innebär det ingen skillnad, för där lagras inga data efter utloggningen.

+ Svara på ämne
Sidan 6 av 10 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg