Din 'manuella' (Disgen-)metod fungerar givetvis utmärkt för att 'isolera' och 'studera' släktgrenar. Dock är det naturligtvis så att även 'din' algoritm låter sig verkställas automatiskt med för ändamålet lämplig programvara - om sådan finns eller tillverkas.

I ditt fall fanns personer "som kopplade samman två släktgrenar". Ur min synpunkt (i detta samanhang) innebär det att båda släktgrenarna finns i samma 'släktträd'.

Med 'disjunkta släktträd' avser jag delmängder av individer, i vilka

1. varje individ har minst en släktrelation (genetisk, via vigsel eller via adoption) till minst en annan av individerna i delmängden, och

2. ingen individ har någon sådan släktrelation till någon individ utanför den aktuella delmängden.

Givet att:

3. ingen (fysisk) individ representeras av mer än en databasindivid, dvs. 'dubbletter' förekommer inte, och att:

4. det för varje par av individer går att avgöra om de är släktrelaterade eller inte

så:

5. är det - logiskt sett - trivialt att partitionera en GEDCOM-fils innehåll till partitioner som var och en innehåller ett 'disjunkt släktträd' (enligt min definition) och att generera en GEDCOM-fil för var och en (om det finns flera) sådan partition.

6. inte särskilt svårt för mig att bygga ut mitt GEDCOM-läsarprogram till att få den förmåga jag efterlyser, men om en sådan programvara redan finns så är det ju rationellt att söka, finna och använda den.

Därav min fråga.