Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: RTF-fil kontra LibreOffice

  1. #1

    Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    RTF-fil kontra LibreOffice

    Har någon erfarenhet av att skriva ut en RTF-fil med bilder och sen öppna den i LibreOffice?
    Jag får bara fram text men hur gör jag för att få med bilderna? Är det någon inställning i Disgen eller i LibreOffice som behövs? //Bertil

  2. #2

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    På din fråga kan svaras att min LibreOffice-installation hanterar RTF-filer med bilder problemfritt.

    I mitt fall LibreOffice 4.3.5 for Linux x86 (deb) och annan RTF-generator än Disgen.

    För ett antal år sedan och i ett annat sammanhang hade jag problem med att få RTF-filer korrekt hanterade (minns inte säkert, men kan ha haft relation till bilder). Problemet löstes då via utskrift till PDF, som därefter lästes in till Acrobat Pro Extended varifrån problemfria RTF-filer genererades.

  3. #3

    Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Nu börjar det klarna lite, tror jag.

    Nu börjar det klarna lite, tror jag.
    RTF-filen skapad i Disgen innehåller inte bilderna, enbart en “länk” till bilden. Var skall då RTF-filen sparas för att Word skall hitta och kunna visa bilderna? I DgPic? Och hur få man sen in bilderna i RTF-filen?

    I Win XP visas bilderna, och kan även sparas i dokumentet.
    I Word 2010 finns bara länken. För att se bilden: Ändras i Word 2010: Visa fältkoder i stället för deras värden.
    Om bilderna skall sparas i dokumentet, ändra i Word 2010: Redigera länkar till filer... Spara bild i dokument.

    Hur gör man allt detta om man inte använder Windows utan annat Officeprogram som LiberOffice?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •