-
I en avlägsen studietid ägnade jag mig bl.a. åt Matematisk statistik och eftersom minnesfragment finns kvar, så har jag 'roat' mig med att göra en enkel uppskattning av Disbyts täckningsgrad vad avser Sveriges befolkning 1700-1900.
Jag valde att ur födelseböcker från perioden ifråga välja ut 100 födslar. Urvalet stratifierades - via info som hämtats från SCB:
1. Tidsmässigt med hänsyn till Sveriges folkmängd i mitten av var och en av de fyra 50-årsperioderna, och
2. Församlingstypsmässigt med hänsyn till befolkningsfördelning städer/landsbygd under respektive 50-årsperiod.
Inom varje stratum pseudoslumputvaldes församlingar, år, sidor och radnummer i födelseboken för att fylla stickprovet.
Av dessa sålunda utvalda 100 personer har 38 tämligen säkert påträffats i Disbyt. Ytterligare 13 personer finns troligen i Disbyt och därutöver kan 8 personer möjligen finnas i Disbyt.
Osäkerheterna beror på bl.a. att:
Uppgifter (ex.vis föräldrar) saknas i Disbyt och att födelsebokstexten är svårtydd.
Det kan - och med rätta - invändas att stickprovsurvalet inte är obundet. Exempelvis är det så att eftersom församlingar är olika stora, så kan personer som föds i små församlingar möjligen ha blivit överrepresenterade i stickprovet.
Under de subjektiva - men inte uppenbart orimliga - antagandena att 3/4 av de troliga och 1/2 av de möjliga Disbyt-närvarande finns representerade i Disbyt, fås att 51,75 personer av stickprovets 100 personer finns i Disbyt.
Med konventionella statistiska metoder och utgående ifrån att binomialfördelade variabler låter sig approximeras med en normalfördelning, erhålles att konfidensintervallet för täckningsgraden med konfidensgraden 0,95 är (41,96%, 61,54%).
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler