Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Glasblåsare vid Svenska glasbruk

  1. #1

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590

    Glasblåsare vid Svenska glasbruk

    Hej

    Jag har som specialintresse glasblåsare, glasslipare på svenska glasbruk och jag skulle vilja komma i kontakt med andra med motsvarande intresse.
    Min förhoppning att kunna få ihop intresserade till en förening med specialintresse Glasblåsare.

    Jag har samlat på mig glasblåsare på de svenska glasbruken från omkring 1800 till 1900.
    Bra grund till en samlad databas med c:a 2000 glasblåsare, några hundra glasslipare och deras hustrur och barn, totalt drygt 12000 personer.
    Jag har också försökt följa familjernas flyttningar mellan glasbruken.

    Det jag har är inget komplett data, men med många intresserade skulle vi tillsammans kunna komplettera och höja kvaliteten.

    Tillsammans skulle vi kunna komplettera glasblåsarsläkterna fram till modern tid genom ättlingar, samla historik kring de svenska glasbruken från lokala intressen, utöka med flera specialyrken inom glasbearbetning, t.ex. speciella yrken från fönsterglasproduktion.

    Man kan ha flera olika intressen, bara det har med glas att göra. Någon ana som var glasblåsare, bott och kanske arbetat i en glasbruksmiljö, eller bara intresserad av ett intressant ämne.

    Jag söker därför kontakt med redan etablerade föreningar inom området för övergripande samarbete och med intresserade ättlingar till glasblåsare.
    Gärna också med anknytning till de nu få aktiva glasbruken som finns kvar.

    Jag använder Anbytarforum för att få kontakt med intresserade men direkta kontakter, frågor och synpunkter bör kanske inte belasta forumet utan ske via mail.

    Tacksam för synpunkter och idéer.

    Jag har haft samma fråga på Anbytarforum men vill passa på att även försöka få Dis medlemmar intresserade.

    /Kalle

  2. #2

    Glasblåsarsläkten Erich

    Hej Kalle!
    Det verkar vara en mycket bra idé, typ smedsläkter. Jag forskar själv om släkten Erich (även Irrich, Eriksson och Eriksen). En släkt som kom till Norge från Tyskland ca 1750 tillsammans med släkten Wentzel, ättlingar har funnits bl a i Liljedal, Surte, Kungälv, Forshem m fl. Ingifta kända glasblåsarsläkter: Wentzel, Tegler, Bruun, Dischler, Holm, Göbel, Stuhl och Lüppert. Det vore bra att få fram en släktförteckning med normerade stavningar (rekommenderade stavningar) samt förekommande namnvarianter. KG

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag har bara en enda Erich som var glasblåsare vid något svenskt glasbruk. Troligen har de varit mer verksamma utanför Sverige.

    Johan Görgen Erich, född 1787 i Norge, död 1838 i Ed. Glasblåsare vid Liljedahl-Boda från 1825.
    Gift med Berte Mari Wenzell, född 1792 i Norge.

    Ingen av deras barn verkar blivit glasblåsare i Sverige under den tid jag följe upp glasbruken, d.v.s. fram till omkring 1900.
    Om det sen finns ättlingar som försvenskat namnet till Eriksson, så känner jag inte till den släktkopplingen.
    Jag har inte följt familjerna släktmässigt, utan bra gått igen glasbruken efter yrkesnotiser och registrerat familjerna. Släktskap mellan familjerna har mestadels uppstått vid dubblettkontroller.

    Jag saknar en tidigare relation och modern till Trine Erich, född 1808-06-17 i Norge. Är det någon du har kännedom om?

    Någon samlad grupp med intresse för glasblåsare blev det aldrig, det fanns inte tillräckligt många intresserade.

  4. #4
    Johan Jörgen är far till Trine i hans äktenskap med Kari Johansdatter f 1774 och död 1818-03-22 i Jevnaker. Trine (även Katarina) Erich (även Eriksson, Eriksdotter) är min hustrus farmors mormor och orsaken till att jag började släktforska.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •