Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Redigering av stort antall dubletter pga. import av kompletterende slektstavle

  1. #1
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479

    Redigering av stort antall dubletter pga. import av kompletterende slektstavle

    Som nevnt i tråd om flokker tar jeg opp et slektsbokregistreringsprosjekt jeg har vært redaktør for (og som stoppet opp pga. import av slektsdata i ettertid, se http://forum.dis.se/vb/showthread.ph...=7270#post7270)

    Det som var største problemet med slektsboka var et problem som oppsto da en ny bidragsyter dukket opp med masse nye etterslekt og korrigeringer.

    Problemet som oppsto er ikke spesielt for dette tilfellet, men ett mange vil møte før eller senere.

    Vedkommende hadde uavhengig av oss (men ant. uten å spørre rettighetshavere om tillatelse siden vedkommende ikke snakket om noe slikt) også registrert samme slektsbok, men med annen tilnærming i normalisering av navn og stedsnavn.
    Avtalen var at jeg skulle få diverse Gedcom-filer med tillegg siden slekten allerede var registrert, men til min store skuffelse fikk jeg alle data i en stor Gedcom-fil som startet på anefader og all etterslekt og derav ca. 16000 dubletter å kontrollere.

    Pga. at vedkommende registrerte patronymer som fornavn og jeg som første del av slektsnavn er dublettkontrollen i Disgen av lite nytte, men noen slår til så jeg får vel ca. 6000 dubletter.

    Ved regigeringen av dubletter, dvs. sjekk av at all relevant info fra den andre flokken eksisterer allerede og jeg skal fjerne dubletten, f.eks. i et etterslektstre, så forsvinner hele slektstreet fra presentasjonen. Noe som gjør at jeg for hver fjerning må bygge opp etterslektstreet etter dublettanen på nytt.
    Det er tungvint og burde kunne gjøres bedre, men feilrapporten har visst aldri blitt votert opp, så jeg er kanskje alene om problemet.

    Samtidig, når jeg arbeider med dubletter i stort tall og hvor jeg har de to slektene i hver sin oversikt ser jeg et problem pga. dårlig syn på høyre øye.

    I dag kan man velge bakgrunnsfarge for valgt vindu (ruta) ikke ikke-valgt vindu.

    Det ville vært lettere å se hvilket vindu er det korrekte når man har flere vindu åpne for hver dublettslekt, f.eks. har stamtre (etterslektstre), visning av familien og detaljvisning om den valgte person i oversiktene åpne samtidig, dvs. 6 vindu. Når man hele tiden må lage stamtavle, oversiktsvindu og detlajoversikt på nytt for hver person man sletter i dublettre 2, så vil før eller senere etterslektstrærne bytte plass når man trykker på ikonet for å fordele disse pent på skjermen.

    Det er to ting som burde kunne gjøres.

    I oppsettet velge forskjellig farge for ikke-valgte oversikter for Familie 1 og en annen for familie 2.

    Det andre vil være å kunne låse skjermkoordinatene for vinduene, så stamtavle 2 vises i øvre høyre hjørne, familieoversikt midt på og persondetaljer (notisoversikt) vises i nederste høyre hjørne, mens tilsvarende vises for familien som skal tas vare på i venstre del.

    Håper dette er noe som kan interessere flere.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  2. #2
    Hej Alf
    Utan att ha satt mig i alla detaljer i det du tar upp tror jag att en test av Gedcomfilerna i Släkttrim skulle kunna visa på många av dubbletterna.

    Länk: https://rgd.dis.se/

    För att kunna spara dina resultat bör du i så fall registrera dig som användare - Kontaktperson Anders Ardö: anders.ardo@gmail.com.

    Rolf

  3. #3
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Har det adgang til å lese og skrive direkte i databasen i Disgen?

    Det er snakk om import av en Gedcom-fil til databasen, ikke sammenligning av to gedcom-filer.

    GEDtreff sammenligner innholdet i hele databasen basert på Gedcomeksport av alle aktuelle data, men det kan ikke lese direkte i databasen eller skrive direkte. Men, det kan sende nødvendige tastetrykk for å komme til redigering av aktuell person om familiebildet er aktivt vindu, basert på vindusteksten i øvre ventre kant samt Windows sin ID for hvert enkelt vindu, synlig og usynlig.

    Så vidt jeg forstår utgår fast tekst i øvre venstre kant (normalt med blå bakgrunn) i Disgen 2015, så regner med at den navigeringsmåten utgår. (Fungerer uansett ikke på andre slektsprogram som viser navn på valgt person evt annen varierende tekst) eller programmet varierer hurtigtastkommandoene fra uke til uke med nye versjoner eller har dobbeltbruk av hurtigkommandoene, f.eks. Alt-F+S flere steder (vilkårlig eksempel)).

    Så en fremtidig forbedring vil være å innføre mulighet for COM-basert styring.
    Senast redigerat av AlfChr den 2015-06-08 klockan 22:32.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •