Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: enirokarta

  1. #1

    Anna-Greta Öhlund
    Medlemsnr
    24505
    Inlägg
    11

    enirokarta

    Kan man kopiera enirokarta direkt som bildnotis i disgen ? Jag har tidigare skrivit ut och sedan scannat. Är det tillåtet att presentera en enirokartbild i en tryckt släktbok ?

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Utan att svara på om det är tillåtet eller inte, så att göra en bild gör du enklast genom att göra en PrintScreen som du sedan klistrar in i något bildprogram där du kan beskära den och sen spara i exempelvis jpg-format.

  3. #3
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Vanlig internasjonalt krav såvidt jeg minnes i henhold til Bern-konvensjonen, er å be om tillatelse til slik bruk og at hvert enkelt bilde markeres med kilde for bllde, Dvs. Eniro kart, kart.eniro.se

    Er usikker på om det er tilsvarende krav om dokumentasjon om man bruker eniro eller annen karttjeneste som koordinatkilde for de enkelte stedsnavn. Vil i såfall være tilstrekkelig å nevne i en kildeoversikt.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  4. #4

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    "Snipping Tool" som följer med Windows 7 och antagligen nyare versioner är bra mycket enklare än PrintScreen + bildbehandlingsprogram.

    Används bilder enbart för enskilt bruk är det inga problem att bara använda bilderna. I exemplet med en tryckt släktbok kan det nog räcka med att uppge källan om boken är tänkt för en mindre krets där man lägger ihop till kostnaden. Är det en bok som ska säljas och ge vinst (som inte täcker allt arbete man lagt ner men som ger mer intäkter än tryckkostnad + frakt) så måste man nog be om tillstånd.

  5. #5

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Skärmklippverktyget kallas den i Win 10.
    Verkar vara en mycket användbar app, som var okänd för mig. Tack för tipset!

  6. #6

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Det heter den antagligen i svenska versionen av Windows 7 också, jag har en engelsk :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •