Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Markering av orter på kartan

  1. #1

    Ingvar
    Medlemsnr
    49956
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    2

    Markering av orter på kartan

    Jag har lagt in ett antal kyrkor, byar, gårdar m m på Underlagskartorna men efter att ha lagt in Win 10 får jag meddelandet "Kunde inte tolka klippbufferten: 2896-51483701" när jag dubbelklickar på exempelvis en tidigare inlagd gård.
    Någon som fått samma problem efter uppdatering?
    Finns någon lösning?

  2. #2
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Hej Ingvar!

    Det du upplever som ett nytt problem i Windows 10 är egentligen en brist som hela tiden funnits i Disgen 8.2d. Det är kopplat till förenklingen av koordinatsättningen av en ort med info ur klippbufferten. Men det blev lite "för bra"! Denna brist har tidigare påtalats på DIS hemsida.
    Rådet är UNDVIK DUBBELKLICK i kartfönstrets ortträd, speciellt på på län, kommuner och fs. Om du ändå gör detta kan ev. giltiga koordinater i klippbufferten orsaka oavsiktlig förflyttning av dessa. Om programmet föreslår detta måste du SVARA NEJ.
    För att visa underliggande orter i trädet: KLICKA ALLTID PÅ + TECKNET framför orten!
    Är din avsikt att uppdatera koordinaterna för en egen DISGEN-ort via klippbufferten med en koordinatsträng från Eniro/Hitta/Google Maps så skall du HÖGERKLICKA PÅ ORTEN och välja "Hämta koordinater från klippbuffert...."

    På min egen webbsida www.bjorngj.se/disgen-kartor har jag samlat information om Disgens kartfunktion med tips och kända brister.

    MVH Björn
    Senast redigerat av Björn den 2015-10-15 klockan 10:13.

  3. #3

    Björn Totting
    Medlemsnr
    54282
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    1
    Får också upp samma felmeddelande då jag väljer en ort i vänstertabellen och förväntar mig att den ska visas på kartan.
    "Kunde inte tolka klippbufferten +ett antal tecken o siffror"
    Har också win10
    /Björn T

  4. #4

    Ingvar
    Medlemsnr
    49956
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    2
    Hej Björn T. Lösningen, åtminstone för min del, är att du markerar orten, gården, byn håller ner vänster musknapp och drar in den på kartan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •