Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Behövs rålistan i Disgen 2016?

  1. #1
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873

    Behövs rålistan i Disgen 2016?

    Hur använder du rålistan? Behöver den finnas och i så fall varför?

    Jag gjorde för skoj skull en utskrift till pdf av min databas och såg då att minst 4800 sidor skapades. Beroende på vilket syfte ni ser med rålistan så kanske den kan finnas i ett annat format.
    Jag är säker på att jag aldrig kommer att skriva av hela listan.

    Innan vi ger oss på jobbet med rålistan vill jag förstå vilka behov som finns!
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag har inget behov av rålistan så jag kommer inte att sakna den om den försvinner.

    Något ni gärna får lägga resurserna på är export textfil och import textfil.
    Det är nämligen ett utmärkt sätt att göra större generella rättningar när man upptäcker att man borde skrivit något annorlunda.
    Enkelheten gör också att det inte bara är datorkunniga som kan utnyttja funktionen och det fungerar med standardprogram som finns i varje dator.

  3. #3

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    45
    Har aldrig använt rålistan - har heller inte förstått när den kan användas. Men är heller inte speciellt datorkunnig.

  4. #4

    Josefine Nilson
    Medlemsnr
    04671
    Inlägg
    26

    Thumbs down

    Ser inget behov av den jag heller. Jag kan inte påverka sorteringsordningen. Den är sorterad i individnummerordning. För att ha någon nytta av den så borde den vara sorterad i namnordning antingen på efternamn eller förnamn och det skulle då vara en inställningsmöjlighet som inte finns idag.
    Bilderna kommer heller inte med. Var tanken en gång att den skulle ersätta registerkorten på ett ytterst komprimerat sätt. Jag vet inte.

    Låt oss fundera ut en bättre komprimerad utskrift i framtiden om det skulle efterfrågas och droppa den här så länge.

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    For oss som startet med Disgen 3.5 og senere v. 5, så har rålista vært nyttig for å få oversikt over feilplasserte personer i den enkelte flokk for flytting til korrekte flokker.

    For de som har kjørt GEDtreff på full Gedcom-eksport av mange flokker har kanskje oppdaget en del bmp-filer blandt sine rapporter. Det er bilder som viser hvordan det finnes relasjoner mellom flokkene og noen tekstfiler dokumenterer også personer i den enkelte flokk som har relasjoner utenfor flokken.

    Det plottet mister jo sin nytte med Disgen 2016, så mindre arbeide å vedlikeholde :-D
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Har aldrig använt rålistan, Jobbar mycket med söklistor.

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Ypperlig verktøy for å sjekke opp tapt informasjon om man ved sletting av dubletter ol. klarte å slette feil person. Forutsetter dog backup som inneholder den slettede personen.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag måste erkänna att jag aldrig har använt den, så jag kommer inte att sakna den om den försvinner.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag har inte använt rålistor. Tänker mig dock att de kunde vara ett snabbt sätt att se i komprimerad form allt vad som finns inlagt om personer (med person-id, källreferenser, fotnoter, anteckningar, referenser till nummer på giften etc.), men det finns kanske finns andra sätt att enkelt få ut den informationen?

  10. #10

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Det tjatas ju mycket om hur viktigt det är med säkerhetskopior. Oftast sparar användaren på ett mer eller mindre säkert elektroniskt media. Det säkraste torde ju vara en utskrift med rätt papper och toner/bläck. Och att det förvaras på ett säkert ställe med bra lagrings förutsättningar. Så jag vill ha kvar möjligheten att skriva ut en rålista. Jag har en från 8.2d, en tjock bunt men säker.

  11. #11

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Jo, låt gärna rålistan vara kvar. Använder den vid vissa tillfällen, dock inte så ofta. Belastar det mjukvaran något om den får vara kvar?

  12. #12
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av kallstrand Visa inlägg
    Jo, låt gärna rålistan vara kvar. Använder den vid vissa tillfällen, dock inte så ofta. Belastar det mjukvaran något om den får vara kvar?
    Ja, som sagt i ett annat inlägg så handlar det inte om att låta koden vara kvar orörd, för den fungerar inte längre. Frågan är då om rålistan är så vanligt använd (och till vad, i så fall?) att någon borde sätta sig och skriva om den koden för att få samma eller liknande funktion. Men här blir svaret nej - rålistan försvinner för gott. Däremot kommer det en möjlighet till export och import av XML som delvis överlappar det som rålistan verkar ha använts till.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  13. #13
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Ved krasj i en flokk har jeg brukt råliste til å eksportere det som lar seg eksportere, så lest inn siste backup og eksportert samme der og kjørt begge rålister i Beyond Compare og således plukket hvilke personer eller gifte som har gått tapt pga. krasj med lenker til de andre personer i fila/filene og så kunnet registrere disse tapte på nytt og kople til berørte personer.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •