Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Hänvisning/Källor

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Jag har nu under ca en veckas tid påbörjat den manuella konverteringen av mina felaktigt inmatade grupper till källor, enligt de anvisningar som jag sent om sider läste.
    Under den veckan har jag hunnit hantera runt 1% av mina "källor". Räknar jag vidare så kommer jag under kommande år inte att forska överhuvudtaget, bara markera-klippaut-flytta-skapa-klippain-flytta-klippaur-flytta-klippain. mentalt klarar jag mindre än en timme åt gången.
    När ni skapade konverteringsrutinen så visste ni säkert om att käll-grupper använts felaktigt. Jag måste nog framföra ett mycket starkt önskemål om att ni skapar en konverteringsrutin även för dessa felaktigt inmatade uppgifter. Alla de som har fler än 1000 inmatade personer med i snitt fem notiser/person har ett jättejobb att manuellt fixa felet!

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Via http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen.html kan läsas: "Medlemmarna styr utvecklingen! Disgen har funnits sedan mitten på 80-talet och är nu uppe i sin 8:e version. Det utvecklas ständigt efter medlemmarnas önskemål."

Hur skall eller bör den citerade texten tolkas?
    Hur stor eller hur liten andel av medlemmarna har uttryckt önskemål om att hanteringen av källor skulle ändras i den f.n. gällande riktningen?

Thomas Thorén
    Medlemsnr
    46349

Korrigering av källträdet i Disgen 8.2d för konvertering till Disgen 2016.

Jag har efter c:a 40 timmars arbete korrigerat ett fullt ut fungerande källträd i Disgen 8.2d för att det skall accepteras i Disgen 2016. Att göra om en grupp "längst ned" på grenen till en källa är ett rent robotarbete, känns som gjort för en datoriserad åtgärd. Som tur är har jag bara behövt korrigera min tidiga forskning!
    Men där går gränsen! Att dessutom förväntas göra om jobbet i Disgen 2016 genom att städa upp efter ett jobb där programmet fört upp data från den lägst liggande gruppen till den nyskapade källan, och därmed rimligen med en tillagd "programsnutt" själv kan städa efter utfört arbete!
    Jag förutsätter att det tillkommer en sådan funktion. Om inte vill jag gärna veta skälet.

Jag noterar förresten att backup-filen i Disgen 8.2d är 32 Mb, medan den i Disgen 2016 bara är 9 Mb i mitt fall. Är det effekten av den nya plattformen?

God fortsättning och Ett Gott Nytt År!
    Thomas

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Det största misstaget ni gjort med Disgen 2016 anser jag. Jag hade dubbla notiser född och/eller död och då fungerade inte konverteringen förrän detta var åtgärdat. Sedan gick allt bra och felmeddelandet om källorna fattade jag inte ens vad som menades (så blir det när den som skriver felmeddelandet är en expert och använder uttryck som den "vanlige" användaren inte förstår). Säkert har ni i många sammanhang hört uttrycket "interface". Jättepoppis bland datafolk. Obegripligt för andra. Interface betyder kontakt!
    Eftersom konverteringen lyckades tänkte jag att det inte var något avgörande felmeddelande. Kunde rättas i efterhand kanske.
    Vad uttrycket: "Källreferens till gruppen "Linköping XYZ" inom källa, ändrad till källan" betyder fattar jag fortfarande inte. Inte ens efter att ha läst Torgnys beskrivning.
    I fallet med att grupper inte godkänns är det säkert väl känt att väldigt många har använt just grupper som källa eller del av källa. I mitt fall var Den specifika kyrkoboken grupp och sidan i kyrkoboken var källan.
    När det gäller CD-skivor fick jag rådet att lägga respektive skiva som grupp under en källa som hette CD-skivor. Nu accepteras inte detta heller av Disgen2016.
    (har fått reda på att man skall lägga en grupp under EN källa, inte alla grupperna under EN källa)
    Jag vet inte hur många grupper som måste konverteras till källor men många är det.
    Eftersom konverteringen blev godkänd utan att grupperna konverterades hade jag ingen "aning" om att jag skulle bli tvungen att gå tillbaka till 8.2d och göra detta och sedan konvertera igen.
    Därmed försvinner också allt arbete som gjorts i Disgen 2016! Allt arbete under den senaste månaden är alltså förspillt!! 519 personer.
    För det första: Varför kan man inte göra rättelserna i Disgen 2016 i efterhand som felmeddelandena kommer upp?
    För det andra: Varför kan inte rättelserna göras automatiskt i samband med konverteringen?
    VARFÖR KAN MAN FORTSÄTTA KONVERTERINGEN FAST DET BLIR FEL (DUBBLA DATUM ACCEPTERAS JU INTE HELLER OCH DÅ STOPPAR KONVERTERINGEN)

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Skulle det gå att införa någon form av simulering/test av konverteringen, liknande den funktion som finns när man importerar en GEDCOM fil?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Christer, det är ju tråkigt att du inte kunde ta till dig anvisningen jag skrivit. Jag hoppas att du haft muntlig kontakt med en fadder för att diskutera frågan. Anvisningen har funnits under en tid för att jag ska få synpunkter på förbättringar och förtydliganden. Jag har fått några synpunkter och försökt åtgärda dem. Du ska veta att vi anstränger oss för att undvika teknik-termer så långt det går. Jag kan inte se att konvertering och tillhörande anvisning använder så svåra termer. Ge mig exempel och förslag på andra formuleringar. Men som du vet är det inte alltid så lätt när man samtidigt ska vara tydlig. Personligen brukar jag dra paralleller med till bil och motorn. För mig är bilen bara ett transportfordon och jag i princip inget om vad om döljer sig under skalet. Ändå förväntas jag förstå en massa facktermer.

Vår ambition är att göra en enkel konvertering och undvika alldeles för många frågor som forskaren ska ta ställning. Och det är många situationer som kan upptäckas i samband med konverteringen. Jag tror nog att det är tydligt att man ska läsa loggen efter konverteringen och dessutom läsa anvisningen. Framförallt som det varit så mycket diskussion om det, som det alltid blir när förändringar görs. Det är alltid en avvägning om man ska avbryta eller göra det bästa av situationen.

Med anledning av den intensiva diskussionen om att använda en grupp som källreferens har vi gjort en annan lösning som ska testas och komma i den skarpa versionen som vi hoppas blir enklare att förstå och hantera.

Kalle - egentligen ser jag inte behovet av en simulering eftersom det är bara att göra om den innan du går vidare.
    Senast redigerat av Christer den 2016-01-20 klockan 11:17.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    De som redan har konverterat till Disgen2016, och börjat använda det i skarpt läge, kan ha kvar ett stort antal källhänvisningar som gjorts om från hänvisning till en grupp i Källträdet, till en ren textsträng i fältet för Källa utan koppling till Källträdet.
    För dem (och för andra tillfällen) vore det bra med en funktion "Konvertera till Disgen-källor" på samma sätt som "Konvertera till Disgen-orter".
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •