+ Svara på ämne
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 83

Ämne: Hantering av faddrar från Disgen 8

Hej Anders, bara en snabbt kommentar. "Jag är lite undrande över ditt användande av "Levde" notisen, att en person är närvarande på ett barndop betyder inte alltid att de bor i den församlingen, trots att det inte står var de kommer ifrån. Har jag missförstått dig här?". Nej, om inte bostället framgår så blir det oftast ingen levde-notis (även om det går att göra en utan ort bara för att belägga att personen faktiskt levde just då). Men om du t.ex har en ana som bor vid ett visst boställe (belagt t.ex via barnens födelsenotiser) och sen förekommer som dopvittne vid samma boställe genom åren, och kanske dör där också, så anser jag det vara smart att spara dessa noteringar som levde-notiser för personen. De visar ju att personen varit bofast på stället under en viss tid, speciellt om det saknas HFL. Det går ofta att kompletterad "levernet" med uppgifter från mantalslängder, kyrkoräkenskaper etc. MVH Stefan

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    I tidigare uppdateringar har ju faddrarna följt med koppling till födelse/dopnotisen. Varför hade detta inte kunna lösas till DISGEN 2016? Måste vi lägga när ett enormt arbete på en massa olika konverteringar?
    Jag kommer att testa DISGEN 2016, men blir det för mycket konverteringsarbete överväger jag att fortsätta med 8.2D. Är det något som hindrar att man kör bägge parallellt?

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Med risk för att framstå som en idiot fattar jag inte hur jag skall hitta det barn som en fadder markerad med flagga varit fadder åt. Enda chansen att hitta det är att via DG8 leta upp faddern och dör hitta barnet. Verkar väldigt komplicerat och tidsödande. Jag har visserligen "bara" 2500 faddrar men alla är ju en fristående person utan någon som helst info om VEM denne fadder varit fadder åt???

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Jag har t.ex., en fadder Bengt Persson med notis levde i Gluugstorp, Ottarp.
    För att hitta barnet går jag till Disgen8.2d och söker under fliken faddrar Bengt Persson med orten Gluggstorp, Ottarp (finns i Ortsdatabasen under lampan). Då får jag träff att Anna Ljunggren Johansdotter har tre faddrar varav Bengt Persson är en. De övriga två är hans hustru Elsa samt en torpare Anders Persson i Ottarp.
    Nu gäller det att leta upp Anna och koppla de tre faddrar till henne.
    Hela operationen tog ca 15 minuter. Kanske kan det gå lite snabbare med vana men det är många moment. Säg 4 minuter per fadder. Det blir 10.000 minuter för mig eller 166 timmar. D.v.s. en månads arbete om jag arbetar heltid.
    Fullständigt orealistiskt att jobba på det viset. Vi kommer att tappa många Disgen-användare.
    Förslag:
    Alla uppgifter som finns för faddern från DG8 skall finnas med PLUS namn och andra uppgifter för det barn hen var fadder åt på VARJE post med flaggan "importerad fadder, risk för dubblett". Det är enda sättet att få Disgen 2016 fadderfunktion att bli hanterbar för användaren. Nu blir det enbart ett arbete i Disgen 2016 att leta upp barnet-ev. bara att klicka på barnet så kommer det upp i ett nytt fönster- vi har ju fått alla data och kopplar nu faddern med barnet. När vi gör detta skall uppgifterna som fanns om barnet på faddern automatiskt tas bort eller bockas "ta bort". Om databasen tekniskt klarar detta vet jag inte. Mitt förslag är från användarsynpunkt.
    Ett ännu bättre alterantiv är att kopplingen fadder-barn görs vid konverteringen. Sedan har vi bara att leta efter dubletter-samma person som fadder till flera barn. Tämligen enkelt att göra tror jag.
    Säkert möjligt att skriva kod så att detta fungerar.
    Som jag skrivit tidigare kan vi inte lägga arbetet på kunden-programmet skall göra arbetet !

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Komplettering av mitt förra inlägg: Bengt Oersson var frånn Gluggstorp, Ottar vid tidpunkten för barnets dop men inget årtal finns med "levde" notisen. Det borde väl stått levde Gluggstorp, Ottarp (M) 1833-05-18 d.v.s datumet då han var fadder åt Anna?

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Ytterligare en komplettering: Det är ju källan från barnets födelsenotis som är källa för levdenotisen? Då borde det väl under faddern inte bara stå datum för levdenotisen utan även källan? Eller hur?

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Citat Ursprungligen postat av 31581 Visa inlägg
    Med risk för att framstå som en idiot fattar jag inte hur jag skall hitta det barn som en fadder markerad med flagga varit fadder åt.
    Du kan visst söka upp fadderbarnen i Dg2016. Med sökning på relaterade personer.
    Kikaren > Nollställ > Fliken Relaterade > Välj relationssökningstyp = Faddrar > Skriv in Namn > Tryck SÖK.
    Då får du en söklista med alla som har person med detta namn som fadder.

Att söka på relaterade personers uppgifter är en av de nya mycket användbara funktionerna i Dg2016.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Återigen med risk för att vara tjatig så finns möjligheten att öppna en personöversikt för faddern och titta i panelen 'Fadder till'. Om panelen 'Fadder till' inte syns i personöversikten så väljer man 'visa' i översta meny och sen 'Alla'.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Det är bara det att om Bengt Persson var fadder vid 20 dop så finns det 20 personposter efter konverteringen. Och då menar du att man skall öppna 20 personöversikter. Inte optimalt, om jag får vara tjatig.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Kunne det gjøres slik at ved konvertering samles alle faddere i en liste med ferdigelagde nye objekter med opplysning om hvilket barn det tilhører og med alle andre berørte ved dåpen, dvs. foreldre og andre faddere, og så få opp en dialog med alle disse med mulighet slå sammen disse til en person basert på at foreldre er de samme, men forskjellige barn, evt. i samme sokn/forsamling og tidsrom med mulighet til å søke opp om personen allerede er registrert i basen.?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Med den sökning Torgny beskriver ovan så kan man öppna en personöversikt för första Bengt och sen pila sig ner i listan för att personen ska visas i personöversikten. Presentationen ändras till den aktiva personen i söklsitan.
    Christer Gustavsson - Verksamhetsledare DIS

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Jag har mina faddrar noterade i Faddernotisen i 8.2d på rätt sätt. Behöver jag göra något förarbete innan konverteringen till DISGEN 2016? Skulle det i såfall underlätta för senare bearbetning? Om jag har förstått det hela rätt så är inte faddarna kopplade till dopnotisen från början i DISGEN 2016? Hade inte det gått att fixa som i tidigare versioner?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Vår ambition är att faddrarna ska vara som vilken annan person i databasen. I programmet ligger de samlade under en egen rubrik i Personöversikten även om de inte ligger tillsammans med ev dopnotis. Personligen så registrerar jag bara dopnotisen om det inte finns någon uppgift om födelse. Men jag tar mig ändå friheten att registrerar dopvittnen/faddrar om jag ser att jag har behov av uppgifterna. Jag kan inte se att du kan göra några förberedelser som förenklar övergången.

Vi försöker att kombinera behoven hos både nuvarande Disgen-användare och de blivande samt de som inte börjat hantera faddrar ännu.

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Jag har många tusen individer i databasen. Om jag har förstått det hela rätt så måste man koppla varje dopnotis till faddrarna manuellt. Jag har alltid noterat faddrar när det finns noterat, och jag vill ha med dem fortsättningsvis också. I Facebook-gruppen har en del medlemmar noterat en del olika förberedelser. Exempelvis flyttat över faddrarna till "Anteckningar" innan konverteringen. Du anser inte att det är nödvändigt med några åtgärder innan?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Personligen tycker jag inte det men det är ju tycke och smak. Jag vill kunna använda faddrar för fadderanalys och kunna se de sociala sammanhangen samt ibland även hitta potentiella släktskap som jag inte skulle hittat annars. Jag kommer att gå igenom de konverterade faddrarna efterhand som behovet finns. Det problem som jag tycker att man förstorar är att dessa kommer med vid sökning och skymmer sikten. Det går att med enkla grepp exkludera dessa vid sökning om man vill (mha flagga och kön). Men om man inte ska använda faddrarna på något sätt utan bara ha med dem som vilken information som helst, då kan man ju flytta dem. Frågan är vilket jobb som är enklast?

Jag gör min bedömning utifrån mina förutsättningar som innebär en kopia av en ett år gammal databas med drygt 47.000 individer varav drygt 600 faddrar. Ska jag vara ärlig så har jag ännu inte konverterat alla orter till Disgen-orter trots att det är länge sedan vi införde ortsträdet. Det är också sådant som jag tar lite i taget. Men oftast är det roligare att forska än att städa.

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Det ser vi fram emot Christer. Hinns det med till den skarpa versionen i vår? Då kanske man ska avvakta lite med faddrarna. De följer ju med till DIsgen 2016,så man kan bearbeta dem vid ett senare tillfälle.Jag refererar alltså till Ditt svar ovan.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Det finns redan i förutgåvan.

Esbjörn Turesson
    Medlemsnr
    24995
    Jag konstaterar att man kan kopiera hela fadder-Notisen (högerklick) under fliken Notiser från Disgen 8.2d och därefter klistra in alla faddrar på en gång inkl yrke, ort och kommentar t.ex. i en ny Notis Extra text i Disgen 2016 Förutgåva.

Detta känns trots allt enklare och säkrare än att mata in faddrarna på nytt eller börja hantera dem i nya fadder-funktionen i Disgen 2016. Om jag i en framtid av något skäl inte behöver denna extra-Notis så är den ju enkel att ta bort.

Det skulle förstås vara käckt om konverteringsprogrammet kunde göra kopieringsjobbet åt mig men om jag förstått saken rätt så är det totalt ogörligt.

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Citat Ursprungligen postat av m24995 Visa inlägg
    Jag konstaterar att man kan kopiera hela fadder-Notisen (högerklick) under fliken Notiser från Disgen 8.2d och därefter klistra in alla faddrar på en gång inkl yrke, ort och kommentar t.ex. i en ny Notis Extra text i Disgen 2016 Förutgåva.

Detta känns trots allt enklare och säkrare än att mata in faddrarna på nytt eller börja hantera dem i nya fadder-funktionen i Disgen 2016. Om jag i en framtid av något skäl inte behöver denna extra-Notis så är den ju enkel att ta bort.

Det skulle förstås vara käckt om konverteringsprogrammet kunde göra kopieringsjobbet åt mig men om jag förstått saken rätt så är det totalt ogörligt.
    Du måste väl kopiera faddrarna till varje dopnotis för sig antar jag. Du skrev alla på en gång. Någon har även föreslagit att man kopierar faddrarna till Dopnotisens Anteckningar. Men Din metod ger kanske samma resultat.
    Senast redigerad av kallstrand den 2016-01-29 klockan 12:12.

Esbjörn Turesson
    Medlemsnr
    24995
    Ja, jag menar alla faddrar på en gång per födelsenotis. Lägger man faddrarna i en Extra text-notis så ligger de separerade och det blir tydligt var de finns bland notiserna. Men man kan förstås välja att kopiera in faddrarna i födelsenotisen som Anteckning eller Fotnot. Jag vet inte vilket som kan vara bäst.

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg